Competencias informaticas para el e-learning 2.0
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.1.14.806Palavras-chave:
E-learning 2.0, Competencias Informáticas, ConectivismoResumo
La sociedad del conocimiento ha alterado la forma en que la humanidad trabaja, se divierte y aprende; de ahí el surgimiento del denominado e–learning, una modalidad educativa cuya “innovación” ha sido cuestionada por la tendencia a simular formas tradicionales de educar. Esta investigación explora el concepto de e–learning 2.0 y los principios del conectivismo como marco de referencia. El objetivo principal de este trabajo de investigación fue identificar las competencias informáticas que necesitará un estudiante universitario para responder a lo que se anticipa como la modalidad del e–learning 2.0. La investigación, de naturaleza cualitativa, fue realizada en una institución de educación superior privada, con un grupo de 21 estudiantes y recién egresados de una carrera en particular y 13 profesores universitarios.Downloads
Referências
ACRL. (2004). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [en línea] Disponible en: http://www.ala.org/ala/ mgrps/divs/acrl/standards/ informationliteracycompetency.cfm (consulta 2008, 23 de octubre).
Agee, J. (2005). Literacy, aliteracy, and lifelong learning. New Library World, 106 (1212/1213), (244–252).
Allen, G. (2008). Practicing teachers and Web 2.0 technologies: Possibilities for transformative learning. Ed.D. Disertación doctoral, Teachers College, Columbia University, United States.
Allen, S.; Evans, S.; Ure, D. (2003). Virtual communities of practice as learning networks. Brigham Young University Instructional Psychology and Technology. [en línea] Disponible en: http://conserveonline.org/workspaces/ cbdgateway/networks/sm/Virtual%20 Communities%20of%20Practice%20 as%20Learning%20Networks/view. html (consulta 2007, 3 de octubre).
Beebe, M.; Kouakou, K.; Oyeyinka, B.; Rao, M. (2003). Africa dot edu: It opportunities and higher education in Africa. New Delhi, India: Tata McGraw Hill.
Bieber, M.; Goldman–Segall, R.; Hiltz, S.; Im, I.; Paul, R.; Preece, J.; Rice, R.; Stohr, E.; Turoff, M. (2002). Towards knowledge–sharing and learning in virtual professional communities. 35th Hawaii International Conference on System Sciences.
Bock, G.; Butler, B.; Kim, Y.; Koh, J. (2007). Encouraging participation in virtual communities. Communications of the ACM, 50 (2).
Borau, K.; Luo, H.; Shen, L.; Shen, R.; Tan, X.; Ullrich, C. (2008). Why Web 2.0 is good for learning and for research: Principles and prototypes. WWW ‘08: Proceeding of the 17th international conference on World Wide Web.
Bourhis, A.; Dubé, L.; Jacob, R. (2005). The success of online communities of practice: The leadership factor. The Electronic Journal of Knowledge Management, 3 (1), (23–34).
Brown, T. (2006). Beyond constructivism: navigationism in the knowledge era. On the Horizon. 4 (3), (108–120).
Burbules, N.; Callister, T. (2000). Watch it: The risks and promises of information technologies for education. Boulder, CO, EE.UU.: Westview Press.
Castells, M. (2000). La ciudad de la nueva economía. La Factoría, (12). [en línea] Disponible en: http://www. lafactoriaweb.com/articulos/castells12. htm (consulta 2006, 15 de febrero).
Collis, B.; Margaryan, A. (2004). Applying activity theory to computer–supported collaborative learning and work– based activities in corporate settings. Educational Technology, Research and Development. http://www.springerlink. com/content/0356618800541532/ (consulta 2008, 15 de septiembre).
COMTIC. (2006). Documentos Internos del Consejo Técnico COMTIC. Comisión de la Comunidad Europea. (2002). eEurope 2005: Una Sociedad de la Información para Todos. [en línea] Disponible en: http://europa. eu.int/information_society/eeurope/ 2002/ news_library/documents/ eeurope2005/eeurope2005_es.pdf (consulta 2006, febrero).
Creswell, J. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Creswell, J. (2008). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Cross, R.; Laseter, T.: Parker, A.; Velásquez, G. (2006). Assessing and improving communities of practice with organizational network analysis. Virginia: The Network Roundtable at the University of Virginia. [en línea] Disponible en: http://www.robcross. org/pdf/roundtable/formalizing_ communities_of_practice.pdf (consulta 2008, 12 de septiembre).
Downes, S. (2008). Types of knowledge and connective knowledge. Half and Hour. [en línea] Disponible en: http:// halfanhour.blogspot.com/2008/09/ types-of-knowledge-and-connective. html (consulta 2008, 9 de septiembre).
Ebner, M. (2007). E–learning 2.0 = e–learning 1.0 + Web 2.0? The Second International Conference on Availability, Reliability and Security, (1235–1239) (ARES’07). [en línea] Disponible en: http://www.informatik. uni-trier.de/~ley/db/indices/a-tree/e/ Ebner:Martin.html (consulta 2008, 10 de octubre).
Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital Era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, (93-106).
Estefanía, J. (2001). La nueva economía: La globalización. Barcelona: De Bolsillo. ETS. (2007). TIC Literacy Assessment. [en línea] Disponible en: http://www.ets. org/Media/Tests/Information_and_ Communication_Technology_Literacy/ ictreport.pdf (consulta 2009, 17 de agosto).
Hauttekeete, L.; Mechant, P.; Veevaete, P.; De Wever, B. (2007). Multimedia workshops. ISMW ‘07. Ninth IEEE International Symposium on 10–12 Dec. 2007, (511 – 516).
ISTE. (2007). The ISTE: National Educational Technology Standards (NETS*S) and Performance Indicatiors for Students. [en línea] Disponible en: http://www. iste.org/Content/NavigationMenu/ NETS/ForStudents/2007Standards/ NETS_for_Students_2007_Standards. pdf (consulta 2009, 11 de enero).
Kollányi, B.; Molnár, S.; Székely, L. (2007). Social networks and the network society. [en línea] Disponible en: http:// www.ittk.hu/netis/doc/ISCB_eng/04_ MKSZ_final.pdf (consulta 2008, 12 de septiembre).
Levy, M. (2009). WEB 2.0 implications on knowlegde management. Journal of Knowledge Management. 13 (1), (120– 134).
Lincoln, Y.; Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage.
McLoughlin, C.; Lee, M. (2008). Mapping the digital terrain: New media and social software as catalysts for pedagogical change. Proceedings ascilite Melbourne [en línea] Disponible en: http:// www.ascilite.org.au/conferences/ melbourne08/procs/mcloughlin.html (consulta 2009, 21 de enero).
NCTE. (2008). The NCTE Definition of 21st Century Literacies. [en línea] Disponible en: http://www.ncte.org/positions/ statements/21stcentdefinition (consulta 2009, 15 de septiembre). Oblinger, D.;
Oblinger, J. (2005). Educating the net generation. Educause. [Versión electrónica]. [en línea] Disponible en: http://www.educause.edu/ educatingthenetgen (consulta 2007, 23 de febrero).
OECD. (2000). Literacy in the Information Age: Final report of the international adult literacy survey. [en línea] Disponible en: http://www1.oecd.org/ publications/e-book/8100051e.pdf (2007, 16 de febrero).
OECD. (2004). Information Technology Outlook. [en línea] Disponible en: http://www.oecd.org/ dataoecd/33/4/33986768.pdf (consulta 2006, 30 de marzo).
O’Hear, S. (2006). E–learning 2.0: How Web technologies are shaping education. [en línea] Disponible en: http:// www.readwriteWeb.com/archives/elearning_20.php (consulta 2008, 10 de octubre).
O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software.
O’Reilly. [en línea] Disponible en: http://www. oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/ news/2005/09/30/what-is-web-20. html (consulta 2009, 26 de febrero).
Partnership for 21st Century Skills. (2004). Information, Media and Technology Skills. [en línea] Disponible en: http:// www.21stcenturyskills.org/index. php?option=com_content&task=view&i d=61&Itemid=120 (consulta 2009, 10 de enero).
Ramalho, A.; Teixeira, J. (2003). Information literacy: An integrated concept for a safer Internet. Online Information Review, 27 (5), (311–320).
Reig, H. (2008). E–learning 2.0, bases, principios y tendencias. [en línea] Disponible en: http://www.educaweb. com/noticia/2008/03/21/elearning-2- 0-bases-principios-tendencias-211238. html (consulta 2008, 30 de septiembre).
Senn, P. (2005). 21st century learning and information literacy. [en línea] Disponible en: http://0-web.lexis-nexis. com.millenium.itesm.mx/universe/ (consulta 2006, marzo).
Shihab, M. (2008). Web 2.0 Tools Improve Teaching and Collaboration in High School Englih Language Classes.
Siemens, G. (2004). Connectivism: A learning theory for the digital age. [en línea] Disponible en: http://www. elearnspace.org/Articles/connectivism. htm (consulta 2007, 18 de septiembre).
Siemens, G.; Tittenberger, P. (2009). Handbook of Emerging Technologies for Learning. [en línea] Disponible en: http://ltc.umanitoba.ca/wikis/etl/ index.php/Handbook_of_Emerging_ Technologies_for_Learning (consulta 2009, 10 de septiembre).
Spradley, J. (1980). Participant Observation. USA.: Harcourt Brace Jovanovich.
Suárez, A. (2001). Nueva economía y nueva sociedad: Los grandes desafíos del siglo XX. Madrid: Prentice Hall.
Tapscott, D. (1996). The digital economy: Promise and peril in the age of networked intelligence. Nueva York: McGraw–Hill.
UNESCO. (2008). Understanding information literacy: a primer. [en línea] Disponible en: http://portal.unesco.org/ ci/en/ev.php-URL_ID=25956&URL_ DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201. html (consulta 2009, 12 de octubre).
United Nations. (2000). Development and international cooperation in the twenty–first century: the role of information technology in the context of a knowledge–based global economy. New York. USA. [en línea] Disponible en: http://infolac.ucol.mx/observatorio/ report.pdf (consulta 2008, 4 de octubre).
Wallis, J. (2005). Cyberspace, information literacy and the information society. Journal Library Review, 4, (54), (218– 222).
Downloads
Como Citar
Edição
Secção
Licença
As obras que são publicadas neste revista estão sujeitas ao seguintes termos:
1. Os autores cedem de forma não exclusiva os direitos de exploração dos trabalhos aceitos para sua publicação a "RIED. Revista Iberoamericana de Educação a Distância", garantem à revista o direito de ser a primeira publicação do trabalho e permitem que a revista distribua os trabalhos publicados sob a licença de indicada no ponto 2.
2. As obras são publicadas na edição eletrônica da revista sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Podem copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato, adaptar, remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial. Você deve atribuir o devido crédito, fornecer um link para a licença, e indicar se foram feitas alterações. Você pode fazê-lo de qualquer forma razoável, mas não de uma forma que sugira que o licenciante o apoia ou aprova o seu uso.
3. Condições de auto-arquivo. Permite-se e incentava-se aos autores difundir eletronicamente a versõ OnlineFirst (versão avaliada e aceita para publicação) de su obra antes de sua publicação, sempre com referência a sua publicação na RIED, já que favorece sua circulação e difusão mais cedo e com isso um possível aumento em sua citação e alcance entre a comunidade acadêmica. Color RoMEO: verde.

