Evaluating online teaching: challenges and complexities

Authors

  • Benilde García Cabrero Universidad Nacional Autónoma de México
  • Vania Jocelyn Pineda Ortega Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.2.14.789

Keywords:

evaluation of online teaching, computer-assisted instruction, teaching roles in virtual environments, online education, online tutoring

Abstract

The article describes the role of teachers in virtual teaching and learning environments in terms of educational psychological models that have influenced distance education from its origins until today. The type of educational psychological model, as well as the technological devices used, either promote or constrain the dimensions that constitute teaching practices in distance education. These two factors (affordances and constraints) must be considered in the design of teaching evaluation in online settings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J.; Sales, A. (2000). Enseñanza online: elementos para la definición del rol del profesor. En: Cabero, J.; Gisbert, M.; et al. (Coords). Las Nuevas tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: Kronos.

Anderson, T.; Dron, J. (2010). Three generations of distance education pedagogy. The International Review of Research in Open and Distance Learning, North America, 12, nov.

Anderson, T.; Rourke, L.; Garrison, D. R.; Archer, W. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5 (2), 1-17.

Barker, P. (2002). Skill sets for online teaching. ED-MEDIA 2002 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecomunications.

Berge, Z. (1995). Facilitating Computer Conferencing: Recommendations From the Field. Educational Technology, 35 (1), (22-30).

Cabero, J. (2004). La función tutorial en la teleformación. En: Martínez, F.; Prendes, M. P. (Coords). Nuevas Tecnologías y Educación. Madrid: Pearson Educación.

Cosetti, A. (2002). Tutoring: A different background for the same role. Ed-Media 2002, Denver, AACE, (355-356).

Fish, W. W.; Wickersham, L. E. (2009). Best practices for online instructors. Reminders. The Quarterly Review of Distance Education, 10 (3),( 279–284).

García-Cabrero, B.; Pineda, V. (2010). La construcción de conocimiento en foros virtuales de discusión entre pares. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15 (44), (85-111).

García-Cabrero, B.; Márquez, L.; Bustos, A.; Miranda, G. (2008). Análisis de los patrones de interacción en una comunidad virtual de aprendizaje. Revista de Electrónica de Investigación Educativa, 10 (1).

Guilar, J. D.; Loring, A. (2008). Dialogue and Community in Online Learning: Lessons from Royal Roads University. Journal of Distance Education, 22 (3), (19-40).

Kim, Y. J.; Lee, S.; Lim, M. (2010). An analysis on tutor’s roles for facilitating critical thinking in online discussion. En: Abas, Z.; et al.(Eds.). Proceedings of Global Learn Asia Pacific 2010. AACE.

Lajoie, S.; García-Cabrero, B.; Berdugo, G.; Márquez, L.; Espíndola, S.; Nakamura C. (2006). The Creation of Virtual and Face-to-Face Learning Communities: An International Collaboration Experience. Journal of Educational Computing Research, 35 (2), (163-180).

Llorente, M. C. (2006). El tutor en E-learning: aspectos a tener en cuenta. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20, enero.

McDonald, J.; Reushle, S. (2002). Charting the role of the online teacher in higher education: winds of change. ASCILITE Conference 2002. Auckland, Nueva Zelanda.

Páez, R. O. (2010). Evaluación de las funciones docentes en entornos instructivos virtuales (EIV). Certezas, cuestionamientos y sinceramiento. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3 (1e), (147-158).

Ravenscroft, A. (2011). Dialogue and connectivism: A new approach to understanding and promoting dialogue-rich networked learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, North America, 12, enero.

Ryan, S.; Scott, B.; Freeman, H.; Patel, D. (2000).The virtual university.The Internet and resource-based learning. Londres: Kogan Page.

Sánchez, F. (2001). Las tutorías y la construcción de ambientes de aprendizaje en la educación abierta. Revista Electrónica del Centro de Investigaciones y Servicios Educativos, 1, 1. Ugaz, (s.f.). Claves para desempeñar el rol de tutor en un programa virtual. [en línea] Disponible en: http:// www.elearningamericalatina.com/ radiografias/rad_17.php (consulta 2011, 8 de enero).

Valverde, J.; Garrido, M. C. (2005). La función tutorial en entornos virtuales de aprendizaje: comunicación y comunidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1).

How to Cite

García Cabrero, B., & Pineda Ortega, V. J. (2011). Evaluating online teaching: challenges and complexities. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 14(2), 63–76. https://doi.org/10.5944/ried.2.14.789

Issue

Section

Research and Case Studies