Migration of the face-to-face course “introduction to computers” to a virtual environment in the nursing program at UCLA
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.1.15.780Keywords:
technological migration, professors, online courses, the Moodle platformAbstract
The Dean of Health Sciences at Lisandro Alvarado Centroccidental University is currently developing a system in which the traditional onsite programs for medicine and nursing are being migrated to a virtual environment. Professors from the course “An introduction to Computing” are also working on making curricular changes to adapt to the new system. This is being done in four stages: 1) teacher training, to manage online subjects; 2) course design changes; 3) the selection of technological tools and materials; and 4) the uploading of the course to the Moodle platform. The first three phases have already been completed, but the fourth stage is currently being implemented. As a result, the training has received positive feedback by teachers, i.e., those who took on the challenge of migrating to e-learning. However, the burden of academic work impeded the smooth transition of this change. The technological equipment that was being used by the university governors was, therefore not fully modernized to satisfy the needs of teachers or to effectively deliver online courses.
Downloads
References
Cardona, G. (2002). Tendencias educativas para el siglo XXI. Educacion virtual, online y @learning. Elementos para la discusión. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (15).
Conferencia Regional de Educación Superior (CRES) (2008). Tendencias de la Educación Superior de América Latina y el Caribe. [en línea] Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org.ve/index. php?option=com_content&view=ar ticle&id=365&Itemid=423&lang=es (consulta 2011, 20 de febrero).
Cookson, P. (2003). Elementos de diseño instruccional para el aprendizaje significativo en la educación a distancia. [en línea] Disponible en: http://meidi. u l a . v e / d i n s t r u c c i o n a l / a r c h i v o s / elementos.doc (consulta 2008, 10 de noviembre).
Dick, W.; Carey, L.; Carey, J. (2001). The systematic design of instruction. New York: Addison - Wesley Educational Publisher.
Dorrego, E. (2008). Proyecto Nacional de Educación Superior a Distancia. Conferencia Internacional de la Asociación Venezolana de Educación a Distancia (AVED). [en línea] Disponible en: http://www.universia.tv/ES/ VIDEO/182022_ELENA-DORREGOAVED-2008TERCERA-PARTE-FLV (consulta 2010, 17 de febrero).
García Aretio, L. (2001). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona, España: Ariel.
Gustafson, K.; Branch, R. (2002). Survey of instructional developments models. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information & Technology.
Heinich, R.; Molenda, M.; Russell, J.; Smaldino, S. (2002). Instructional media and technology learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Henríquez, G. (2008). Diagnóstico de competencias básicas en las TIC de los docentes del decanato de ciencias de la salud. XIV Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia: de la práctica educativa hacia la inclusión sociocultural. Costa Rica.
López, M.; Espinoza A.; Flores. K. (2006). Percepción sobre las tecnologías de la información y la comunicación en los docentes de una universidad mexicana: el Centro Universitario del Sur de la Universidad de Guadalajara. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), (1), 8. Ministerio del poder popular para la educación universitaria. (s/f). Programa Fomento a la Educación Superior. [en línea] Disponible en: http://www.opsu. gob.ve/extranet/educacion_distancia (consulta 2011, 3 de agosto).
Pérez, A. (2008). Presentación de SEDUCLA ante el consejo Universitario. Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado.
Santos R. (2007). Implantación de las TIC en la educación y capacitación docente. [en línea] Disponible en: http://www.uca. edu.sv/deptos/letras/enplural/archivo/ a 2 n 1 / a r t i c u l o s / a r t 0 1 . h t m # a u t or (consulta 2011, 17 de septiembre).
Siemens, G. (2007). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. [en línea] Disponible en: http://www.diegoleal.org/docs/2007/ Siemens(2004)-Conectivismo.doc (consulta 2011, 17 de septiembre).
Silvio, J. (2004). El aprendizaje mixto en la educación permanente: bases para una estrategia sistemática. Virtual Educa Barcelona.
Tobón, M. (2007). Diseño Instruccional en un entorno de aprendizaje abierto. Universidad Tecnológica de Pereira.
UNESCO. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. [en línea] Disponible en: http://www.unesco.org/ education/educprog/wche/declaration_ spa.htm#declaracion (consulta 2011, 4 de agosto).
UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. [en línea] Disponible en: http://www.eduteka.org/pdfdir/ U N E S C O E s t a n d a r e s D o c e n t e s . pd (consulta 2011, 2 de agosto).
Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado. (UCLA) (2005). Directrices para la formulación del perfil profesional bajo el enfoque por competencias. Vicerrectorado Académico, Comisión Central de Currículo. Barquisimeto, Venezuela.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

