Open Learning Object for teacher education oriented to develop critical thinking competencies, with emphasis on cognitive skills
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.1.15.779Keywords:
learning objects, Open Educational Resources (OERs), teacher training, critical thinking and cognitive skillsAbstract
This article discusses the findings of a research project whose key aim is to identify the quality of Open Learning Objects in teacher training that is geared towards developing critical thinking and working effectively in a knowledge-based society. This research is part of the State of Tabasco’s improvement plan for school performance in basic education. The research question is the following: “What quality criteria are required for Open Learning Objects (OBO), and how do they foster the development of critical thinking and cognitive skills?” This is a qualitative-based study that is focused on “exploratory design” and is validated by experts in learning objects. The answer is based on the results obtained from the application of online questionnaires.Downloads
References
Akpinar, Y.; Bal, V. (2006). Student tools supported by collaboratively authored tasks: the case of work learning unit. Journal of Interactive Learning Research, 17 (2), (101-119). [en línea] Disponible en: http://editlib.org/?fuseaction=Reader. PrintAbstract&paper_id=6167 (consulta 2009, 4 de septiembre).
Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Boston, USA: Allyn & Bacon.
Cruz, A. (2010). Competencia para el desarrollo del pensamiento crítico con énfasis en habilidades cognitivas [objeto de aprendizaje]. [en línea] Disponible en: http://www.ruv.itesm.mx/convenio/ catedra/oas/dpcehc/homedoc.htm (consulta 2011, 8 de septiembre).
Flick, U. (2002). An introduction to qualitative research. London: Sage Publications. Hiddink, G. (2001). Solving reusability problems of online learning materials. Campus- Wide Information Systems, 18 (4), (146-152). [en línea] Disponible en: http://www.deepdyve.com/lp/ emerald-publishing/solving-reusabilityproblems-of-online-learning-materialsbttnOoeywS (consulta 2011, 17 de agosto).
Kay, R.; Knaack, L. (2009). Assessing learning, quality and engagement in learning objects: the Learning object evaluation scale for students (LOES-S). Educational Technology, Research and Development, 57 (2), (147). ProQuest Academic Research Library (Document ID: 1747498861).
Lacasa, O.; Vélez, R.; Sánchez, S. (2005). Objetos de aprendizaje y su significado. Revista de Educación a Distancia, (II) [en línea] Disponible en: http://www. um.es/ead/red/M5 (consulta 2011, 20 de agosto).
Laorden, C.; García, E.; Sánchez, S. (2005). Integrando descripciones de habilidades cognitivas en los metadatos de los objetos de aprendizaje estandarizado. Revista de Educación a Distancia, (III). [en línea] Disponible en: http://www.um.es/ead/ red/M4 (consulta 2011, 30 de agosto).
Li, J; Nesbit, J.; Richards, G. (2006). Evaluating Learning Objects Across Boundaries: The Semantics of Localization. International Journal of Distance Education Technologies, 4 (1), (17-30). [en línea] Disponible en: http://www.igi-global.com/ article/international-journal-distanceeducation-technologies/1667 (consulta 2011, 5 de junio).
Lim, C. P.; Lee, S. L.; Richards, C. (2006). Developing interactive learning objects for a computing mathematics module. International Journal on Elearning, 5 (2), (221-244). [en línea] Disponible en: http://www. eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/ d e t a i l m i n i . j s p ? _ n f p b = t r u e & _ & E R I C E x t S e a r c h _ S e a r c h V a l u e _ 0 = E J 7 2 3 8 2 1 & E R I C E x t S e a r c h _ SearchType_0=no&accno=EJ723821 (consulta 2011, 13 de julio).
López, A.; Romero, S. I.; Ramírez, M. S. (2008). Utilización de objetos de aprendizaje como opción para la educación continua de los docentes de nivel superior. Memorias del Primer congreso nacional de ciencias humanas: Gestión de competencias en la sociedad del conocimiento. Pachuca, Hidalgo [en línea] Disponible en: http://www.ruv. itesm.mx/convenio/catedra/recursos/ material/cn_06.pdf (consulta 2010, 5 de marzo).
Plodzien, J.; Stemposz, E.; Stasiecka, A. (2006). An approach to the quality and reusability of metadata specifications for e-learning objects. Online Information Review, 30 (3), (238-251). [en línea] Disponible en: http://www.qou. e d u / e n g l i s h / s c i e n t i f i c R e s e a r c h / eLearningResearchs/anApproach2.pdf (consulta 2011, 5 de mayo).
Ramírez, M. S, (2006). El objeto del objeto de aprendizaje: experiencia de colaboración institucional y multidisciplinar [objeto de aprendizaje]. [en línea] Disponible en: http://www.ruv.itesm.mx/cursos/ maestria/proyectos/oa/homedoc.htm (consulta 2011, 10 de mayo).
Ramírez, M. S. (2007). Administración de objetos de aprendizaje en educación a distancia: experiencia de colaboración interinstitucional. (351-373). En: Lozano, A.; V. Burgos, (Comp.). Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. México: Limusa.
Ruiz, R. E.; Muñoz, J.; Álvarez, F. J. (2007). Evaluación de objetos de aprendizaje a través del aseguramiento de competencias educativas. Memoria del encuentro Virtual Educa 2007. Brasil [en línea] Disponible en: http://espacio.uned.es/ fez/eserv.php?pid=bibliuned:19233&ds ID=n03ruizgonz07.pdf (consulta 2009, 10 de septiembre).
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Madrid, España: McGraw Hill.
Sánchez, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). [en línea] Disponible en: http:// redie.ens.uabc.mx/vol4no1/contenidoamestoy.html (consulta 2009, 30 de agosto).
SEP. (1999). Programa para la Transformación y el Fortalecimiento Académicos de las Escuelas Normales. Planes y Programas de Estudios para Licenciatura en Educación Secundaria. México. [en línea] Disponible en: http:// normalista.ilce.edu.mx/normalista/ index.htm (consulta 2009, 15 de septiembre).
SEP. (2009). Reforma Integral de Educación Básica. Referentes sobre la noción de competencias en el plan y los programas de estudio 2009. México. [en línea] Disponible en: http://basica. sep.gob.mx/reformaintegral/sitio/pdf/ Referentes_nocion_competencias.pdf (consulta 2009, 15 de septiembre).
Timbs, J. (2002). New opportunities: teacher librarians managing digital learning objects. Proquest Educational Journals, (239-250).
Tishman, S.; Perkins, D.; Jay, E. (1997). Un aula para pensar: aprender y enseñar en una cultura de pensamiento. Buenos Aires: Aique.
Vaillant, D. (2002). Formación de formadores. Estado de la práctica. Cuadernos de Preal, (25). Santiago de Chile. [en línea] Disponible en: www.mineduc.cl/biblio/ documento/Vaillant25.pdf (consulta 2009, 15 de septiembre).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

