The analysis of the communicative interaction of an online education forum from textual-discursive and pedagogic-discursive perspectives: the local articulation of interventions

Authors

  • Lourdes Morán Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CIAFIC-CONICET
  • Guadalupe Álvarez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CIAFIC-CONICET

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.1.15.777

Keywords:

Information and Communication Technologies (ICTs), online interaction, IT.based learning

Abstract

Since the 1990s, e-learning has transformed from learning models that are based on knowledge transfer into models based on knowledge creation. This change has been facilitated by the rapid introduction of new Information and Communication Technologies (ICTs). ICTs provide a solid infrastructure for students and their tutors to interact with each another. However, not all modalities (or modes of study) can provide this type of infrastructure. One of the key elements that we need to take into consideration is provided by virtual modalities, where communicative interaction is developed in online forums. The objective of this article is, therefore, to analyze the sequencing of online activities/tasks that are carried out by participants and to identify whether the first online task can serve as a ‘guide’ or a ‘theoretical model’ of subsequent online activities. Our findings show that the sequencing of online tasks is more integrated and cohesive when done consecutively than when merely based on the initial online entry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, J. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Madrid: Paidós. Banzato, M. (2002). Il tutoring in rete. En: Banzato, M. Apprendere in rete. Modelli e strumenti per l e-learning (263-328). Torino: UTET. Baldry, A.; Thibault, P. J. (2006). Multimodal Transcription and Text Analysis. Londres: Equinox.

Baquero, R. (1997). Vygotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aique. Brown G.; Yule, G. (1993). Análisis del discurso. Madrid: Visor.

Bruner, J. (1990). Actos de significado. Madrid: Alianza-Psicología. Bruner, J. (1997). La educación puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Burbules, N. (2000). El diálogo en la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu. Constantino, G. D. (2002a). Presenza vitale contro presenza virtuale: studio contrastivo dei modi strategico-discorsivi della interazione didattica. En: Banzato, M. (Ed.) Apprendere in rete. Torino: UTET.

Constantino, G. D. (Comp.) (2002b). Investigación Cualitativa & Análisis del Discurso en Educación. Catamarca: Universitaria. Constantino, G. D. (2007). Modalidades comunicativo-discursivas de participación en comunidades virtuales de aprendizaje: una propuesta para la evaluación formativa. Revista Aled, n°3, (7-15).

Davis, B. H.; Brewer, J. P. (1997). Electronic Discourse. Linguistic Individuals in Virtual Space. Nueva York: SUNY.

Edwards, D.; Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós. Eggen, P. D.; Kauchak, D. P. (2001). Estrategias docentes. México: Fondo de cultura económica.

Fetzer, A. (2002). Communicative Intentions in Context. En: Fetzer, A.; Meierkord, C. (Eds.). Rethinking sequentiality: linguistics meets conversational interaction, cap.3, (37-69). Amsterdam: Benjamins.

Freire, P. (2000). Pedagogía del oprimido. España: Siglo XXI Garrison, D. R.; Anderson, T. (2005). El elearning en el siglo XXI: Investigación y Práctica. Barcelona: Octaedro.

Gros Salvat, B.; Silva, J. (2006). El problema del análisis de las discusiones asincrónicas en el aprendizaje colaborativo mediado. RED: Revista de Educación a Distancia, Nº. 16, (1-16).

Guba. E. G.; Lincoln, Y. S. (1998). Competing Paradigms in Qualitative research. En: Denzin, N. K.; Lincoln, Y. S. (Eds.). The Landscape of Qualitative Research (195- 220). Thousand Oak, CA: Sage.

Gunawardena, C.; otros (1997). Analysis of a global online debate and the development o fan interaction análisis model for examining social construction of knowledge in computer conferencing. Journal of Educational Computing Research, N° 17, (397-431).

Joyce, B.; Weil, M.; Calhoun, E. (2002). Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa.

Linell, P. (1998). Approaching dialogue. Amsterdam: Benjamins. Marková, I.; Linell, P. (1996). Coding elementary contributions to dialogue: Individual acts versus dialogical interactions. Journal for the Theory of Social Behaviour, n° 26, (353-373).

Mercer, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós.

Mercer, N. (2000). Words & Minds. How we use language to think together. Londres: Routledge.

Mey, J. L. (1993). Pragmatics. An introduction. Oxford: Blackwell. Pardo, M. L. (1994). La gestación del texto: la emisión líder. Tesis doctoral, Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Perkins, D. (1997). La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. Barcelona: Gedisa.

Reigeluth, C. M. (1999). Diseño de la Instrucción. Teorías y modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción. Tomo II, Aula XXI. Argentina: Santillana.

Reigeluth, C. M. (2009). InstructionalDesign Theories and Models. Vol 3. Nueva York: Routledge.

Reiss, N. (1985). Speech act taxonomy as a tool for ethnographic description. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Salomón, G. (Comp.). (1993). Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Buenos Aires: Amorrortu.

Salomón, G.; Nevo, B. (2002). Peace education: The concept, principles, and practices around the world. Mahwah, NJ: LEA.

Sánchez-Upegui, A. (2009). Nuevos modos de interacción educativa: análisis lingüístico de un foro virtual. Educación y Educadores, vol. 12, nº 2, (29-46).

Sbisá, M. (1992). Speech acts, effects and responses. En: Searle, J. R.; et al (Eds.). (On) Searle on conversation, 9, (101- 113). Amsterdam Philadelphia: Johns Benjamins Publishing Company.

Searle, J. (1969). Speech acts. An essay in the philosophy of language. New York: Cambridge la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, nº 7, (1). [en línea] Disponible en: http://www3.usal. es/~teoriaeducacion/rev_numero_07/ n7_art_silva.htm (consulta 2009, 22 de octubre).

Searle, J. (1975). Actos de habla indirectos. Teorema VII/1, (23-53).

Searle, J. (1979). Expression and meaning. Cambridge: CUP. Silva, J. (2006). Formación docente en un espacio virtual de aprendizaje: una experiencia concreta en el contexto chileno. Revista Electrónica Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, nº 7, (1). [en línea] Disponible en: http://www3.usal. es/~teoriaeducacion/rev_numero_07/ n7_art_silva.htm (consulta 2009, 22 de octubre).

Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.) (2007). Estrategias de una investigación cualitativa. Buenos Aires: Editorial Gedisa.

Wenger, E. (1998). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós Ibérica.

How to Cite

Morán, L., & Álvarez, G. (2012). The analysis of the communicative interaction of an online education forum from textual-discursive and pedagogic-discursive perspectives: the local articulation of interventions. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 15(1), 51–77. https://doi.org/10.5944/ried.1.15.777

Issue

Section

Research and Case Studies