Online Engineering Students’ Learning Strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.26.2.36257

Keywords:

adult education, learning strategy, mathematics, open university, engineering

Abstract

Online university students, unlike traditional face-to-face university students, are primarily adults: with very varied starting points, they deal with obtaining a degree and professional and family responsibilities. In this context, we aim to study the behaviour profile of the students in a preparatory mathematics course for engineering online studies through the completion level of the different proposed activities, especially the non-compulsory ones, and their relationship with the academic achievement in the subject. This research has been carried out according to a non-experimental design, with quantitative nature and framed within ex post facto studies, in 6 virtual classrooms with 340 students. A cluster analysis with K-means method provides three groups which, in turn, let us identify three student profiles: efficient, dedicated and passive. These profiles are comparable to previous findings regarding participation and behaviour patterns in participants in MOOCs with similar characteristics to the participants in the present study. The results of this study validate the fundamental role that time and evaluation design play in the students’ learning strategies and stimulate the redesign of the course, especially the activities oriented to better achievement of passive students.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/36257/27668

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana Villalonga Pons, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Licenciada en Matemáticacs y PhD en educación, concentra su actividad investigadora en el papel de la evaluación en la resolución de problemas en educación secundaria y el análisis del aprendizaje de matemáticas para la ingeniería. Ha participado en distintos proyectos de investigación e innovación relacionados con la educación matemática para ingenierías (UPC, UOC) y actualmente trabaja como profesora en secundaria.

Mireia Besalú, Universitat de Barcelona, UB (Spain)

Profesora lectora de Estadística de la Universitat de Barcelona (UB), concentra su actividad investigadora sobre pruebas de bondad de ajuste para datos censurados por la derecha, modelos multiestado no-Markov y con ecuaciones diferenciales estocásticas dirigidas por un movimiento Browniano fraccionario.

Anna Samà Camí, Universitat Pompeu Fabra, UPF (Spain)

Profesora asociada de la Universitat Pompeu Fabra, concentra su actividad docente en la enseñanza de las matemáticas en diferentes grados. Su experiencia investigadora se centra en los sistemas dinámicos, con especialidad en mecánica celeste.

Teresa Sancho-Vinuesa, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Catedrática de Educación Matemática en la Universitat Oberta de Catalunya de Barcelona (España). Ha participado en varios proyectos de investigación e innovación relacionados con Internet y la educación superior. Actualmente trabaja en el uso de las analíticas de aprendizaje para la comprensión y mejora de la educación en línea y el aprendizaje en STEM.

References

Binali, T., Tsai, C., y Chang, H. (2021). University students’ profiles of online learning and their relation to online metacognitive regulation and internet-specific epistemic justification. Computers & Education, 175, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104315

Coll Salvador, C., Rochera Villach, M. J., Mayordomo Saíz, R. M., y Naranjo Llanos, M. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las TIC. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 783-804. https://doi.org/10.25115/ejrep.v5i13.1249

Davis, M. C., Duryee, L. A., Schilling, A. H., Loar, E. A., y Hammond, H. G. (2020). Examining the Impact of Multiple Practice Quiz Attempts on Student Exam Performance. Journal of Educators Online, 17(2). https://eric.ed.gov/?id=EJ1268917

Figueroa, J. (2021). Pràctica continuada i feedback automàtic en l'aprenentatge de matemàtiques en línia: un estudi des de la perspectiva de les analítiques d'aprenentatge [Tesis doctoral, UOC]. TESEO https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=pz2zNtJT2RQ%3D

Francis, M. K., Wormington, S. V., y Hulleman, C. (2019). The Costs of Online Learning: Examining Differences in Motivation and Academic Outcomes in Online and Face-to-Face Community College Developmental Mathematics Courses. Frontiers in Psychology, 10(2054). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02054

Giler-Velásquez, L. E. (2020). Estrategias de enseñanza de la matemática en la formación de profesionales de la ingeniería. Dominio de las Ciencias, 6(3), 273-285. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7562496.pdf

González Monsibáez, Y., y Duvergel Vázquez, D. (2020). Una estrategia didáctica para el aprendizaje desarrollador de la Matemática en la carrera Ingeniería Informática. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 219-228. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500219&lng=pt&tlng=es

Heretick, D. M. L., y Tanguma, J. (2021). Anxiety and Attitudes Toward Statistics and Research Among Younger and Older Nontraditional Adult Learners. The Journal of Continuing Higher Education, 69(2), 87-99. https://doi.org/10.1080/07377363.2020.1784690

Hewson, S. (2021). What Is a Mathematically Rich Task? NRICH. https://nrich.maths.org/6299

Jameson, M. M., y Fusco, B. R. (2014). Math Anxiety, Math Self-Concept, and Math Self-Efficacy in Adult Learners Compared to Traditional Undergraduate Students. Adult Education Quarterly, 64(4), 306-322. https://doi.org/10.1177/0741713614541461

Khalil, M., y Ebner, M. (2017). Clustering patterns of engagement in massive open online courses (MOOCs): The use of learning analytics to reveal student categories. Journal of Computing in Higher Education, 29(1), 1-19. https://doi.org/10.1007/s12528-016-9126-9

Lan, M., y Hew, K. F. (2020). Examining learning engagement in MOOCs: A self-determination theoretical perspective using mixed method. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 1-24. https://doi.org/10.1186/s41239-020-0179-5

Li, S., Du, J., y Sun, J. (2022). Unfolding the learning behaviour patterns of MOOC learners with different levels of achievement. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(22). https://doi.org/10.1186/s41239-022-00328-8

López, D. C., y Mejía, L. A. (2017). Una mirada a las estrategias y técnicas didácticas en la educación en ingeniería. Caso Ingeniería Industrial en Colombia. Entre Ciencia e Ingeniería, 11(21), 123-132. https://doi.org/10.31908/19098367.3290

Maina, M. (2020). E-actividades para un aprendizaje activo. En A. Sangrà (Coord.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (pp. 81-98). Editorial UOC. https://globaleducationforum.org/wp-content/uploads/2021/10/DOC-2-Decalogo-parala-mejora-de-la-docencia-online.pdf

McDonough, D. (2014). Providing Deep Learning through Active Engagement of Adult Learners in Blended Courses. Journal of Learning in Higher Education, 10(1), 9-16. https://eric.ed.gov/?id=EJ1143328

Meza-López, L. D., Torres-Velandia, S. Á., y Lara-Ruiz, J. D. J. (2016). Estrategias de aprendizaje emergentes en la modalidad e-learning. RED. Revista de Educación a Distancia, 48, 1-21. https://doi.org/10.6018/red/48/5

Milligan, C., Littlejohn, A., y Margaryan, A. (2013). Patterns of Engagement in Connectivist MOOCs. Journal of Online Teaching and Learning, 9(2), 149-159. http://jolt.merlot.org/vol9no2/milligan_0613.pdf

Miramontes Arteaga, M. A., Castillo Villapudua, K. Y., y Macías Rodríguez, H. J. (2019). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. RITI Journal, 7(14), 199-214. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.017

Morales-Martínez, M. (2020). Matemática Aplicada a la Ciencias y las Ingenierías. Polo del Conocimiento, 5(8), 1277-1285. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7554390.pdf

Rotar, O. (2022) Online student support: a framework for embedding support interventions into the online learning cycle. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 7(2). https://doi.org/10.1186/s41039-021-00178-4

Sabulsky, G., y Bosch Alessio, C. (2021). Estudiar en la universidad virtualizada: una aproximación a perfiles tecnopedagógicos de estudiantes. Apertura, 13(2), 124-141. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n2.2055

Sancho-Vinuesa, T., y Masià, R. (2007). A virtual mathematics learning environment for engineering students. Interactive Educational Multimedia, 14, 1-18. https://raco.cat/index.php/IEM/article/view/205316/273854

Shah, M., y Cheng, M. (2019). Exploring factors impacting student engagement in open access courses. Open Learning, 34(2), 187-202. https://doi.org/10.1080/02680513.2018.1508337

Tsai, M. J. (2009). The Model of Strategic e-Learning: Understanding and Evaluating Student e-Learning from Metacognitive Perspectives. Journal of Educational Technology & Society, 12(1), 34-48. http://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.12.1.34

Villalonga Pons, J., Besalú, M., Presas, R., y Sancho-Vinuesa, T. (3-6 julio 2022). Retos en un entorno virtual de aprendizaje de matemáticas propedéuticas para adultos [Presentación en conferencia]. XX Jornadas para el aprendizaje y enseñanza de las matemáticas, Valencia. https://20.jaem.es/

Zhou, Y., y Wang, J. (2019). Goal orientation, learning strategies, and academic performance in adult distance learning. Social Behavior and Personality: An international journal, 47(7). https://doi.org/10.2224/sbp.8195

Published

2023-04-08

How to Cite

Villalonga Pons, J., Besalú, M., Samà Camí, A., & Sancho-Vinuesa, T. (2023). Online Engineering Students’ Learning Strategies. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 26(2), 237–256. https://doi.org/10.5944/ried.26.2.36257