Collaborative Technology-Mediated Teaching-Learning Scenarios to Promote Communicative Interactions in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.26.2.36241Keywords:
communicative interactions, collaborative learning, teamwork, digital learning scenarios, virtual learning environments, technology-mediated educationAbstract
Technology-mediated communication, through text, voice, or audiovisual content, supported the education system during the COVID-19 pandemic, and allowed students and teachers to collaborate in digital learning scenarios. This article presents the results of the research project whose problematizing question was: how were communicative interactions and collaborative learning promoted in UVirtual Académica platform of the University of Medellín, when the technology-mediated education model was adopted? The development of the research followed a qualitative paradigm with a hermeneutic approach. The techniques and instruments for the collection of information were the literature review, the content analysis of virtual environments, and the semi-structured interview with university professors. The results were analyzed considering the social, affective, and cognitive dimensions, which made it possible to recognize how communication and feedback guide the teaching and learning processes. Additionally, collaborative learning didactic strategies that foster communicative interactions between students and professors were identified, finding greater effectiveness when these three strategies are combined: classroom project, tutoring, and peer-assessment activities. It was concluded that collaborative learning strengthens communication processes in digital learning scenarios and favors the formation of virtual communities and networks for academic and emotional support among members of the educational community.
FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/36241/27681
Downloads
References
Africano Gelves, B. B., y Anzola de Díaz, M. T. (2018). El acto educativo virtual. Una visión desde la confianza. Educere, 22(73), 521-531. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35656676003
Alarcón Suárez, R. D. (2020). La educación digital en Colombia en tiempos de COVID-19 y su impacto en las organizaciones educativas. [Ensayo presentado como requisito para optar el título de Especialista en Alta Gerencia, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio Institucional – Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/36658
Arango-Vásquez, S. I. (2021). Relato de la pandemia en la Universidad de Medellín. G8 Virtual: relatos de la pandemia. [Webinario]. Universidad de Medellín.
Archer-Kuhn, B., Ayala, J., Hewson, J., y Letkemann, L. (2020). Canadian reflections on the Covid-19 pandemic in social work education: from tsunami to innovation. Social Work Education, 39(8), 1010-1018. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1826922
Area-Moreira, M. (marzo de 2019). La enseñanza universitaria digital. Fundamentos pedagógicos y tendencias actuales. RIULL-Repositorio Institucional Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/13247
Arráez, M., Calles, J., y Moreno de Tovar, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación., 7(2), 171-181. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41070212
Barkley, E. F., Cross, K. P., y Major, C. H. (2012). Técnicas de Aprendizaje Colaborativo. Manual para el Profesorado Universitario. Segunda Edición. (P. Manzano, Trad.). Ediciones Morata, S.L. Ministerio de Educación y Ciencia. (Obra original publicada en 2005).
Bernal-Meneses, L., Gabelas-Barroso, J. A., y Marta-Lazo, C. (2019). Las tecnologías de la relación, la información y la comunicación (TRIC) como entorno de integración social. Interface, 23, 1-13. https://doi.org/10.1590/interface.180149
Bylieva, D., Bekirogullari, Z., Kuznetsov, D., Almazova, N., Lobatyuk, V., y Rubtsova, A. (2020). Online group student peer-communication as an element of open education. Future Internet, 12(9), 1-13. https://doi.org/10.3390/fi12090143
Carreño, C. I., Mancera Salinas, C. C., Durán Durán, A., y García Blanco, C. I. (2020). Estrategias, recursos e interacciones en clase: aportes para la formación posgradual en administración y afines. Educação e Pesquisa, 46, 1-20. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046212749
Castellanos, J.-C., y Onrubia, J. (2018). Group characteristics and profiles of shared regulation in collaborative environments involving asynchronous communication. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 41(2), 369-414. https://doi.org/10.1080/02103702.2018.1434037
Coffey, A., y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Colección Contus. Editorial Universidad de Antioquia.
Colás Bravo, P., De Pablos Pons, J., Reyes de Cozar, S., y Conde Jiménez, J. (2018). Innovación pedagógica en la formación del profesorado apoyada por videos en red. Educatio Siglo XXI, 36(2), 163-186. https://doi.org/10.6018/j/333111
Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: tendencias, retos y agenda de investigación. En J. L. Rodríguez Illera (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156-170). Universitat de Barcelona. https://doi.org/10.1344/106.000002060
Collazos, C. A., y Mendoza, J. (2006). Cómo aprovechar el “aprendizaje colaborativo” en el aula. Educación y Educadores, 9(2), 61-76. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83490204
De La Paz Gonzabay, B. V. (2021). El proceso comunicativo en la educación virtual en la carrera de Comunicación Social de la UTB [Trabajo de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio Institucional Universidad Técnica de Babahoyo. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/9833
Duarte-Herrera, M., Valdes Lozano, D. E., y Montalvo Apolín, D. E. (2019). Estrategias disposicionales y aprendizajes significativos en el aula virtual. Revista Educación, 43(2), 30. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34038
Galindo Cárdenas, L. A., y Arango Rave, M. E. (2009). Estrategia didáctica: la mediación en el aprendizaje colaborativo en la educación médica. Iatreia, 22(3), 284-291. https://doi.org/10.17533/udea.iatreia.8422
Garay Núñez, J. R. (2021). Representaciones sociales de las competencias docentes en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VIII(2), 1-15. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2551
González Hernández, W. (2021). Los espacios de aprendizaje y las formas de organización de la enseñanza: una caracterización desde la subjetividad. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 20(42), 313-328. https://doi.org/10.21703/rexe.20212042gonzalez18
Grimaldo Olmos, R. (2020). Competencia comunicativa en profesores venezolanos de Comunicación Social. Educere, 24(79), 571-587. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35663293008
Gunawardena, C. N., y McIsaac, M. S. (2004). Distance education. En D. Jonassen y M. Driscoll (Eds.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology: A Project of the Association for Educational Communications and Technology (pp. 355-395). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410609519
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. Mc Graw Hill Education.
Hidayah, M., y Kusumaningrum, F. A. (2020). Peers’ social support and academic stress among boarding school students. En F. L. Gaol, N. Filimonova, I. Frolova, y I. Vladimirovna (Eds.), Inclusive Development of Society (pp. 264-269). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9780429445118-37
Hiltz, S. R. (1998). Collaborative Learning in Asynchronous Learning Networks: Building Learning Communities [Resumen de conferencia]. WebNet 98 World Conference of the WWW, Internet, and Intranet Proceedings, Orlando, FL. https://eric.ed.gov/?id=ED427705
Itati Marino, S., y Bercheñi, V. R. (2020). Identificación de brechas digitales en pandemia: Dos experiencias de grados superiores en la disciplina Informática. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 910-922. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2144
Johnson, D. W., y Johnson, R. T. (2014). Cooperative Learning in 21st Century [Aprendizaje cooperativo en el siglo XXI]. Anales de Psicología, 30(3), 841-851. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201241
Kehrwald, B. (2008). Understanding social presence in text-based online learning environments. Distance Education, 29(1), 89–106. https://doi.org/10.1080/01587910802004860
Laal, M., y Laal, M. (2012). Collaborative learning: What is it? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 491-495. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.092
Lehman, R. M., y Conceição, C. O. (2010). Book Review: Creating a sense of presence in online teaching: How to “be there” for distance learners. Christian Education Journal, 10(1), 170-172. https://doi.org/10.1177/073989131301000118
Liu, L. (2020). La enseñanza de ELE en línea ante emergencia de salud pública. Estudio de caso: China. MarcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (30), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92161847011
Martin, F., Sun, T., y Westine, C. D. (2020). A systematic review of research on online teaching and learning from 2009 to 2018. Computers and Education, 159. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104009
Montenegro Díaz, D. J. (2020). Comunicación grupal en WhatsApp para el aprendizaje colaborativo en la coyuntura COVID-19. Hamut’ay, 7(2), 34. https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2131
Montes-Ponce, D. (2020). A methodology for the analysis of communicative interaction in the forums of the Metacampus of the Virtual University System, Universidad de Guadalajara. Journal of Systems and Educational Management, 7(21), 13-28. https://doi.org/10.35429/JSEM.2020.21.7.13.28
Ogannisyan, L. A., Akopyan, M. A., Misirov, D. N., Borzilov, Y. P., y Semergey, S. V. (2020). Study of interpersonal interaction of educational process subjects in social and pedagogical space of the university. En F. L. Gaol, N. Filimonova, I. Frolova, y I. Vladimirovna (Eds.), Inclusive Development of Society (pp. 277-284). CRC Press. Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.1201/9780429445118
Pérez Alcalá, M. del S. (2009). La comunicación y la interacción en contextos virtuales de aprendizaje. Apertura, Revista de Innovación Educativa, 1(1), 34-47. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68820815003
Quintero Rivera, J. J. (2020). El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific, 5(17), 280-291. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.15.280-291
Salam, M., y Farooq, M. S. (2020). Does sociability quality of web-based collaborative learning information system influence students’ satisfaction and system usage? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(26), 1-39. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00189-z
Salazar Estrada, M. (2020). Escenarios de conversación y aprendizaje: Las interacciones comunicativas en las asignaturas bimodales. Cultura, Educación y Sociedad, 11(1), 219-234. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.16
Sanabria Cárdenas, I. Z. (2020). Educación virtual: oportunidad para “aprender a aprender”. Análisis Carolina, 42, 1–14. https://doi.org/10.33960/AC_42.2020
Sandoval Peña, J. C. (2019). Retos y desafíos en un ambiente blended para el aprendizaje de las matemáticas de los primeros ciclos de estudiantes adultos. En I. E. Pérez-Vera y D. García (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 764-771). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/14116/
Siemens, G. (2004). Connectivism: A learning theory for the digital age. Elearnspace.Org, 1–7. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1089.2000&rep=rep1&type=pdf
Universidad de Medellín (2020a). Universidad en Casa. Noticias. https://udemedellin.edu.co/universidad-en-casa/
Universidad de Medellín (2020b). Decálogo de la Universidad de Medellín para el segundo semestre de 2020. Noticias. https://udemedellin.edu.co/decalogo-de-la-universidad-de-medellin-para-el-segundo-semestre-de-2020/
Universidad de Medellín (2020c). Universidad de Medellín donará equipos a sus estudiantes para continuar con las clases asistidas por computador [Boletín de Prensa N° 014]. https://www.udem.edu.co/images/VIDAUDEM/comunicación_y_prensa/noticias_recientes/UDEMEDELLÍN_dona_equipos_a_sus_alumnos-2020.pdf
Williams, K. M., y Corwith, A. (2021). Beyond Bricks and Mortar: The efficacy of online learning and community-building at College Park Academy during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 26, 5055-5076. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10516-0
Zurita Cruz, C. E., Zaldívar Colado, A., Sifuentes Ocegueda, A. T., y Valle Escobedo, R. M. (2020). Análisis crítico de ambientes virtuales de aprendizaje. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(Esp. 11), 33-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.4278319
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nathalia Mesa-Rave, Alexandra Gómez Marín, Sandra Isabel Arango-Vásquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

