Training and Assessing Competences in Higher Education: An Experience on Digital Inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.26.2.35791

Keywords:

teacher education, educational technology, experiential learning, educational research, higher education

Abstract

Digital inclusion, understood from a pedagogical perspective, is to improve teaching-learning processes by making them more accessible to all students using digital technologies. However, despite its relevance, we can observe that neither the academic regulations nor the different specialised frameworks specify how to apply it in the classroom. In order to address this problem, we present a competence-based evaluation process (related to digital inclusion) carried out during a training experience using the service-learning teaching methodology, in which university students, practising early childhood and primary school teachers and teaching staff from the Rovira i Virgili University participated. The results, which were obtained by means of a questionnaire constructed from the COMDID standard and the analysis of the evidence of learning provided by the students, show how the students overvalue themselves in the self-assessments, while the university teaching staff give them a lower score in each of the five descriptors analysed. In conclusion, it was found that competency-based assessment processes involving different assessors are more complex to implement but are more objective as they involve different points of view that would not be possible with a single point of view. Furthermore, it was found that the digital resources most used by students to present their evidence of learning were the least difficult for teachers to assess, and conversely.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/35791/27664

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iván Sanz-Benito, Universitat Rovira i Virgili, URV (Spain)

Docente e investigador en la Universitat Rovira i Virgili (URV). Graduado en Educación Primaria (URV). Másteres Universitarios en Psicopedagogía y en Dificultades del Aprendizaje y Trastornos del Lenguaje (UOC). Candidato a doctor en Tecnología Educativa (URV). Miembro del Grupo de Investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET). Principales líneas de investigación: inclusión digital, formación del profesorado y competencia digital docente.

José Luis Lázaro-Cantabrana, Universitat Rovira i Virgili, URV (Spain)

Maestro y pedagogo. Máster y doctor en tecnología educativa. Profesor en comisión de servicios en la Universitat Rovira y Virgili (URV), responsable académico de los grados de educación infantil y primaria. Miembro del grupo de investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET) de la URV. Principales líneas de investigación: competencia digital, competencia digital docente, inclusión educativa y formación de maestros.

Carme Grimalt-Álvaro, Universitat Rovira i Virgili, URV (Spain)

Doctora en Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales por la Universidad Autònoma de Barcelona, investigadora de la Universitat Rovira i Virgili y miembro del grupo de investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET). Su trabajo se centra en dos grandes ejes: la enseñanza y aprendizaje de las disciplinas STEM con herramientas digitales y la promoción de la equidad educativa en STEAM.

Mireia Usart-Rodríguez, Universitat Rovira i Virgili, URV (Spain)

Licenciada en Física (Universitat de Barcelona), CAP de matemáticas (UPC), Máster y Doctora en Educación y TIC (e-learning, UOC). Actualmente es profesora lectora Serra Húnter en métodos de investigación y diagnóstico para la educación en el departamento de pedagogía de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Miembro del grupo de recerca ARGET des de 2018.

References

Álvarez, J. L., Martínez, M. J., González, H., y Buenestado, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-02

Balladares-Burgos, J. (2018). Competencias para una inclusión digital educativa. Revista PUCE, 107, 191-211. https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i107

Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315456539

Coll, C., Mauri, T., y Rochera, M. J. (2012). La práctica de evaluación como contexto para aprender a ser aprendiz competente. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 50-57. https://bit.ly/3mQJyDe

Creswell, J. W., y Guetterman, T. C. (2019). Educational research. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (6th ed.). Pearson.

Dans, I., y Varela, C. (2021). Digitalización, compromiso y resiliencia. Proyecto de aprendizaje-servicio con futuros docentes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (78), 85-98. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2233

European Commission (2018). Proposal for a council recommendation on key competences for lifelong learning. https://bit.ly/3cKjBO5

European Commission (2019). Digital Education at School in Europe. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. https://bit.ly/2Yhe1xA

Falck, O., Heimisch, A., y Wiederhold, S. (2016). Returns to ICT Skills. OECD Education Working Papers, 134. https://doi.org/10.1787/5jlzfl2p5rzq-en

Galán, Y. I. J., Ramírez, M. A., y Jaime, J. H. (2010). Modelo 360 para la evaluación por competencias (enseñanza-aprendizaje). Innovación Educativa, 10(53), 43-53. https://bit.ly/3sZZPct

Garcia i Grau, F., Lázaro-Cantabrana, J. L., y Valls Bautista, C. (2022). La competencia digital docente: un estudio de caso de una escuela-instituto. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (81), 35-54. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2181

Generalitat de Catalunya (2022). Marc de referència de la competència digital docent. https://bit.ly/3u91MDK

Gisbert-Cervera, M., Usart, M., y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2022). Training pre-service teachers to enhanced digital education. European Journal of Teacher Education. 45(4), 532-547. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2098713

INTEF (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. https://bit.ly/37h7SK8

Lázaro-Cantabrana, J. L., y Gisbert-Cervera, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para avaluar la competencia digital del docente. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(1), 48-63. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648

Lázaro-Cantabrana, J. L., Usart-Rodríguez, M., y Gisbert-Cervera, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: The Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370

Lázaro-Cantabrana, J. L., Sanromà-Giménez, M., Molero-Aranda, T., y Sanz-Benito, I. (2021). La formación en competencias digitales de los futuros docentes: una experiencia de Aprendizaje-Servicio en la universidad. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (78), 54-70. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2243

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2006). Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, núm. 106, pp. 17158-17207. https://bit.ly/3adBbOK

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2020). Boletín Oficial del Estado, 30 de diciembre de 2020, núm. 340, pp. 122868-122953. https://bit.ly/3wXV18B

López, C., Benedito, V., y León, M. J. (2016). The Approach by Competency in University Training and its Impact on Student Evaluation: The Perspective of a Team of Pedagogy Experts. Formación universitaria, 9(4), 11-22. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400003

Marimon-Martí, M., Romeu, T., Usart, M., y Ojando, E. S. (2023). Análisis de la autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros y maestras. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 51-67. https://doi.org/10.6018/rie.501151

Palau Martín, R. F., Usart, M., y Ucar Carnicero, M. J. (2019). La competencia digital de los docentes de los conservatorios. Estudio de autopercepción en España. Revista electrónica de LEEME, (44), 24-41. https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15709

Pascual, M. A., Ortega-Carrillo, J. A., Pérez-Ferra, M., y Fombona, J. (2019). Competencias Digitales en los Estudiantes del Grado de Maestro de Educación Primaria. El caso de tres Universidades Españolas. Formación universitaria, 12(6), 141-150. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600141

Paz-Saavedra, L. E., Gisbert-Cervera, M., y Usart-Rodríguez, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

Popova, I., y Fabre, G. (2017). Digital inclusion of secondary schools' subject teachers in Bolivia. International journal of education and development using Information and communication technology (IJEDICT), 13(3), 41-56.

Redecker, C., y Punie Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. En Y. Punie (Ed.), Publications office of the European Union. Luxembourg: Joint Research Centre. https://doi.org/10.2760/159770

Salinas, J., y de Benito, B. (2020). Competencia digital y apropiación de las TIC: claves para la inclusión digital. Campus Virtuales, 9(2), 99-111. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/17/8.pdf

Sanromà-Giménez, M. (2020). La inclusió educativa en la formació inicial del professorat en competència digital docent: Disseny i desenvolupament d'un instrument d'avaluació d'aplicacions mòbils per a la intervenció educativa amb persones autistes [Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili]. https://www.tdx.cat/handle/10803/669621

Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J., Usart-Rodríguez, M., y Gisbert-Cervera, M. (2021). Design and Validation of an Assessment Tool for Educational Mobile Applications Used with Autistic Learners. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 101-121. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.574

Santos, M. A., Lorenzo, M., y Mella, I. (2020). El aprendizaje-servicio y la educación universitaria. Hacer personas competentes. Octaedro.

Silva-Quiroz, J. E., Usart-Rodríguez, M., y Lázaro-Cantabrana, J. (2019). Teacher’s digital competence among final year Pedagogy students in Chile and Uruguay. Comunicar, 61, 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03

Silva-Quiroz, J. E., y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743

Tejada, J., y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 75(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02

Unesco. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Unesco Biblioteca Digital. https://bit.ly/3nngtz4

United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. https://bit.ly/2yKKRhc

Usart-Rodríguez, M., Lázaro-Cantabrana, J. L., y Gisbert-Cervera, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XX1, 24(1), 353-373, https://doi.org/10.5944/educxx1.27080

Published

2023-03-15

How to Cite

Sanz-Benito, I., Lázaro-Cantabrana, J. L., Grimalt-Álvaro, C., & Usart-Rodríguez, M. (2023). Training and Assessing Competences in Higher Education: An Experience on Digital Inclusion. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 26(2), 199–217. https://doi.org/10.5944/ried.26.2.35791