Artificial Intelligence as an Educational Resource during Preservice Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332Keywords:
Artificial Intelligence, Preservice Teacher Education, Educational TechnologyAbstract
Artificial Intelligence (AI) is presented as an emerging technology that facilitates the personalization of learning and prepares young people for a changing labour market marked by new social requirements This document describes how a virtual training was designed and developed to broaden the knowledge about the A.I. of the 76 pre-service teachers who were enrolled in the subject: “ICT Applied to Education” of the Early Childhood Education’ Degree in the University of Extremadura. Through a mixed research approach, the responses offered by the participants in the questionnaire designed ad hoc for this study and in their own digital portfolio are analyzed. From the Likert scale closed questions were calculated descriptive statistics and for the open questions the technique of qualitative coding analysis was used. The results reveal that students perceive that the A.I. has a positive impact on learning and they are trained to design their own educational resources if they have the support and accompaniment of their university teachers. Finally, we consider that it is necessary to review the curricula of the subjects of the Degree in Early Childhood Education in order to contemplate the use of A.I. in the design of the teaching process of pre-service teacher training.
FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/32332/25376
Downloads
References
Ayuso-del Puerto, D., y Gutiérrez-Esteban, P. (2021). El Aquelarre de las 7 Lunas. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.4903572
Barroso, J., Cabero, J., y Moreno, A. M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77-83. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2028
Bedoya, J. R., Betancourt, M. O., y Villa, F. L. (2018). Creación de una comunidad de práctica para la formación de docentes en la integración de las TIC a los procesos de aprendizaje y enseñanza de lenguas extranjeras. Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura, 23(1), 121-139. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n01a09
Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Chávez, F. J., Carreto, C., Ramos, J. M., Ávalos, R. V., Cruz, C. S., Panchi, A., Ordaz, J., y Argüello, M. E. (2020). Los docentes de educación media y superior ante los desafíos digitales de la 4ª Revolución Industrial y la pandemia del COVID-19. Un estudio de caso [Comunicación]. Congreso Mundial Virtual Educa Lisboa. https://bit.ly/3tkgSGM
Eaton, E., Koenig, S., Schulz, C., Maurelli, F., Lee, J., Eckroth, J., Crowley, M., Freedman, R. G., Cardona, R. E., Machado, T., y Williams, T. (2018). Blue Sky Ideas in Artificial Intelligence Education from the EAAI 2017 New and Future AI Educator Program. AI Matter, 3(4), 23-31. https://doi.org/10.1145/3175502.3175509
Fernández-Robles, B. (2017). La utilización de objetos de aprendizaje de realidad aumentada en la enseñanza universitaria de educación primaria. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 90-104. https://bit.ly/3E15wua
Figueiredo, H., Biscaia, R., Rocha, V., y Texeira, P. (2015). Should we start worrying? Mass higher education, skill demand and the increasingly complex landscape of young graduates’ employment. Studies in Higher Education, 42(8), 1401-1420. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1101754
Fredy, A., y Calderón, O. (2020). Los retos de la Educación 4.0. frente a los tiempos de confinamiento. Revista Educación, Cultura y Cambio, 1(1), 1-18. https://bit.ly/3u9n3wv
Gil, J., García, E., y Rodríguez, G. (1996). Análisis de respuestas libres en los cuestionarios. El método de las especificidades. Revista Investigación Educativa, 14(1), 129-147. https://bit.ly/3IrzFUY
Gisbert, M., y Esteve, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59. https://bit.ly/3reJ6Sy
Guerrero-Bejarano, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., y Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero, J., y Estrada, L. I. (2016). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista ESPACIOS, 38(10), 1-27. https://bit.ly/3658LoB
Hutchins D. (2017). How Artificial Intelligence is Boosting Personalization in Higher Education. EdTech. https://bit.ly/2ZmCgyM
Kaklauskas, A. (2015). Student progress assessment with the help of an intelligent pupil analysis system. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 26, 35-50. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2012.01.006
León, G. C., y Viña, S. M. (2017). La inteligencia artificial en la educación superior. Oportunidades y Amenazas. INNOVA Research Journal, 2(8), 412-422. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.399
Ma, W., Adesope, O., Nesbit, J.C., y Liu, Q. (2014). Intelligent Tutoring Systems and Learning Outcomes: A Meta-Analysis. Journal of Educational Psychology, 106(4), 901-918. https://doi.org/10.1037/a0037123
Martín, A., y Grudzjecki, J. (2015). DigEuLit: Concepts and Tools for Digital Literacy Development. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5(4), 249-267. https://doi.org/10.11120/ital.2006.05040249
Martínez-Pérez, S., y Fernández-Robles, B. (2018). Objetos de Realidad Aumentada: Percepciones del alumnado de pedagogía. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 207-220. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.14
Martínez-Ruiz, X. (2019). La industria 4.0. y las pedagogías digitales: aporías e implicaciones para la educación superior. Innovación Educativa, 19(79), 7-12. https://bit.ly/3caSiyD
Meneses, E. L., y Fernández, J. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación y diversidad funcional: conocimiento y formación del profesorado de Navarra. IJERI: Revista internacional de investigación e innovación educativas, (14), 59-75. https://doi.org/10.46661/ijeri.4407
Moreno-Martínez, N. M., y Leiva, J. J. (2016). Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga. EDMETIC, 6(1), 81-104. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5809
Moreno-Martínez, N. M. (2019). Cuestionario Actitudes y Competencias de Uso Didáctico de la Realidad Aumentada y Realidad Virtual de Estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación. Realidad Aumentada y otras Tecnologías Emergentes en Educación, Formación y Logopedia. https://realidadaumentadayotras.jimdofree.com/cuestionarios/
Mubasher, M., & Mirza, T. (2021). The Digital Literacy in Teachers of the Schools of Rajouri (J&K)-India: Teachers Perspective. International Journal of Education and Management Engineering (IJEME), 1, 28-40. https://doi.org/10.5815/ijeme.2021.01.04
Naqa I., y Murphy, M. J. (2015) ¿What is Machine Learning? En I. Naqa, R. Li y M. J. Murphy (Eds.), Machine Learning in Radiation Oncology (pp. 3-11). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-18305-3_1
Padilla, A. L., Gámiz, V., y Romero, M. A. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-27. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088
Pérez-Ortega, I. (2017). Creación de Recursos Educativos Digitales: Reflexiones sobre Innovación Educativa con TIC. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(2), 243-268. https://doi.org/10.17583/rise.2017.2544
Riel, M., y Polin, L (2004). Learning Communities: Common Ground and Critical Differences in Designing Technical Support. En S. Barab, R. Kling y J. Gray (Eds.), Designing for Virtual Communities in the Service of Learning (pp. 16-52). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805080.006
Rincón-Gómez, W. A. (2014). Preguntas abiertas en encuestas ¿cómo realizar su análisis? Comunicaciones en Estadística, 7(2), 139-156. https://doi.org/10.15332/s2027-3355.2014.0002.02
Rodríguez-García, J. D., Moreno, J. M., Román, M., y Robles, G. (2021). Evaluation of an Online Intervention to Teach Artificial Intelligence with LearningML to 10-16-Year-Old Students [Conference Paper]. SIGCSE ’21, Virtual Event, USA. https://doi.org/10.1145/3408877.3432393
Ruiz-Rey, F. J. (2016). TIC en Educación Infantil: una propuesta formativa en la asignatura didáctica de las matemáticas basada en el uso de la tecnología. DIM, 11(33), 1-18. https://bit.ly/3Jkf8mn
Sanabria, A. L., y Cepeda, O. (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: la ciudadanía digital. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.95
Sánchez-Vila, E. M., y Lama, M. (2007). Monografía: Técnicas de la Inteligencia Artificial Aplicadas a la Educación Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 11(33), 7-12. https://bit.ly/3FVMZA4
Sekeroglu, B., Dimilier, K., y Tuncal, K. (2019). La Inteligencia Artificial en Educación: aplicación en la evaluación del desempeño del alumno. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v28i1.1594
Taveras, L. C., Paz, A., Silvestre, E., Montes, A., y Figueroa, V. (2021). Satisfacción de los estudiantes universitarios con las clases virtuales adoptadas en el marco de la pandemia por COVID-19. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2), 139-162. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.12908
Teo, T., y Noyes, J. (2011). An assessment of the influence of perceived enjoyment and attitude on the intention to use technology among pre-service teachers: A structural equation modeling approach. Computers & Education, 57(2), 1645-1653. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.03.002
Tuomi, I. (2018). The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/12297
UNCTAD (2019). Transformación estructural, cuarta revolución industrial y desigualdad: desafíos para las políticas de ciencia, tecnología e innovación. Ginebra, Suiza. https://bit.ly/3MZYCu8
UNESCO (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. UNESCO. https://bit.ly/3JsDKtm
UNESCO (2019). Consenso de Beijing. Sobre la inteligencia artificial y la educación. UNESCO. https://bit.ly/3ik0Fel
UNESCO (2021). Inteligencia Artificial y educación. Guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO.
United Nations (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. UN Publishing. https://bit.ly/2YkMS0a
Vásquez, S. (2011). Comunidades de práctica. Educar, 47(1), 51-68. https://bit.ly/32x6twd
Wang D., Hou, H., Zhan, Z., Xu, J., Liu, Q., y Ren, G. (2015). A problem solving oriented intelligent tutoring system to improve students’ acquisition of basic computer skills. Computers & Education, 81, 102-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.003
Wang, P., Tchounikine, P., y Quignard, M. (2018). Chao: a framework for the development of orchestration technologies for technology-enhanced learning activities using tablets in classrooms. International Journal of Technology Enhance Learning, 10 (1/2), 1-21. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2018.10008583
Wenger, E., McDermott, R., y Snyder, W. M. (2002). Cultivating Communities of Practice. Boston, MA Harvard Business School Press.
Williams, R., Won, H., Oh, L., y Breazeal, C. (2019). PopBots: Designing an Artificial Intelligence Curriculum for Early Childhood Education [Conference Paper]. The Ninth Symposium on Educational Advances in Artificial Intelligence (EAAI-19), Honolulu, USA. https://bit.ly/3rfdxb8
Yang, F. (2018). Study on student performance estimation, student progress analysis, and student potential prediction based on data mining. Computers & Education, 123, 97-108. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.04.006
Zhang, X. D. (2020). Machine Learning. En X. D. Zhang (Ed.), A Matrix Algebra Approach to Artificial Intelligence (pp. 223-440). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-2770-8_6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Desirée Ayuso del Puerto, Prudencia Gutiérrez Esteban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

