Audiovisual and Multiscreen Education

Authors

  • Ignacio Aguaded Universidad de Huelva, UHU (Spain)
  • Miguel-Angel Ortiz-Sobrino Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31454

Keywords:

audiovisual media, multiscreen society, education, audiovisual educational resources, educational digital platforms

Abstract

The educational potential of audiovisual media has been the object of study, especially since the birth of television in the middle of the last century. Researchers have noticed the convenience of its use as an educational tool, given its ability to facilitate students' understanding of educational content through the images, sounds and graphics that they incorporate as language. For many years the focus of research on this topic was on conventional social media: cinema, radio and, above all, television. However, the definitive implementation of ICTs in educational processes, the emergence of the so-called multiscreen society and the new content distribution platforms have created a new media framework where traditional media are losing prominence in favor of new devices. mobile phones, the social web and social media. This new scenario has led to a substantial change in teaching methodologies and a profound transformation of the role of teachers and students. The prominence of educational audiovisual content, its formats adapted for mobile devices and the consolidation of the web as a formal or non-formal learning system are realities that have been reinforced by the COVID-19 pandemic. This monograph incorporates the perspectives of various researchers on the educational possibilities of sound, video and image in the current digital framework.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/31454/24336

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Author Biographies

Ignacio Aguaded, Universidad de Huelva, UHU (Spain)

Catedrático de Universidad del Departamento de Educación de la Universidad de Huelva (España). Presidente del Grupo Comunicar, colectivo veterano en España en Educomunicación, y Editor Jefe de la reconocida revista científica ‘Comunicar’ (indexada en JCR-Q1, Scopus-Q1, top 1% mundial…). Es además Investigador Principal (IP) del Grupo de Investigación ‘Ágora’, con múltiples investigaciones nacionales e internacionales. Ha dirigido múltiples trabajos de investigación y más de 40 tesis doctorales. Es Director del Máster Internacional Interuniversitario de Comunicación y Educación Audiovisual (UNIA/UHU) y Director del Programa de Doctorado Interuniversitario en Comunicación (US, UMA, UCA y UHU). Actualmente es Presidente de la Red Internacional Euroamericana de Investigadores “Alfamed” compuesta por 18 países. Premio de Mejor Investigador de la Universidad de Huelva 2015 en Ciencias Sociales.

Miguel-Angel Ortiz-Sobrino, Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

Profesor Titular en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Universidad Complutense de Madrid. Doctor en Ciencias de la Información. Licenciado en Periodismo, Licenciado en Ciencias de la Imagen visual y auditiva y Diplomado Investigación de Medios por AIMC. Es Director del Master en Realización y Diseño de Programas y Formatos de Televisión y Director del Master en Comunicación Institucional Marketing y Eventos, ambos de la Universidad Complutense de Madrid. Es profesor permanente en el Programa de Periodismo y Comunicación Audiovisual de la UCM. Vinculado a RTVE desde 1977 hasta 2009, donde ha desempeñado, entre otros, los cargos de Jefe de Programas de Radio 5, Subdirector de Emisoras Territoriales de RNE y Subdirector de Planificación de Programas de RNE. Entre 2000 y 2009 dirigió el Instituto Oficial de Radio y Televisión. También ha sido Director Adjunto de Radio Televisión Madrid y Jefe de Programas de Onda Madrid.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Aguaded, I., & Ortiz-Sobrino, M.-A. (2022). Audiovisual and Multiscreen Education. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(1), 31–39. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31454