Using Socrative as a Tool to Improve the Teaching-Learning Process in Higher Education

Authors

  • Carmen Juan Llamas Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)
  • Alejandro de la Viuda Serrano Universidad de Alcalá, UAH (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31182

Keywords:

socrative, statistics, Student Response Systems, ICT, higher education, educational innovation

Abstract

This study tested the software application Socrative, an online evaluation Student Response System (SRS) tool, in the subject of Statistics (degree of Biology). The main objective was to test whether its use improves both quantitative and qualitative results of students, and the efficiency of the teaching-learning process from the teacher’s point of view. Two Socrative tests were carried out and 66 students from a Faculty of Biology at Madrid region participated being divided into two experimental and two control groups. Student’s t-test for independent samples was used to analyse quantitative improvements in academic results. For qualitative aspects the Socrative assessment questionnaire for students, created by Wash, was applied. Moreover, a self-report questionnaire for teachers after using SRS tools, developed by Cheung et al., was administered and a semi-structured interview was conducted to analyse the teacher’s perception about the influence of the intervention. Results proved inconclusive regarding improvements in academic performance, showing significant improvements for the experimental group of the first Socrative test, but not for the second. Furthermore, the use of Socrative gained a more active participation of the teacher in the teaching-learning process improving the classroom dynamics and increased additionally motivation and participation of students and their subjective perception of learning more and in a simpler way.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/31182/24367

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Author Biographies

Carmen Juan Llamas, Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

Doctora en Ciencias de la Salud por la Universidad de Alcalá. Ha dirigido dos proyectos de Innovación Educativa, uno en 19/20 titulado “Diseño e implementación de la metodología Flipped Classroom en la asignatura de Estadística aplicada a la Biología. Uso de dispositivos móviles para la evaluación del alumnado” y otro en 20/21 titulado “Flipped Classroom Just in Time Teaching (FC/JiTT) en la asignatura de Biomatemáticas. Uso de herramientas tecnológicas para la evaluación del alumnado”; además de participar en otro en 18/19 titulado “Escenarios Multimedia en Formación de Futuros Profesores Universitarios de Matemáticas (ESCEMMAT-Univ)”. Sus líneas de investigación giran entorno al carácter interdisciplinar de las asignaturas y al diseño e implementación de software para centros deportivos.

Alejandro de la Viuda Serrano, Universidad de Alcalá, UAH (Spain)

Doctor en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte por la Universidad Politécnica de Madrid. Ha participado en numerosos proyectos de investigación e innovación educativa en los últimos 10 años, en dos de ellos como IP. Es miembro del grupo de investigación de la UAH “InTED Innovación y Tecnología Educativa para el Desarrollo Humano” y de la Cátedra de Investigación en género “Isabel Muñoz Caravaca” de la UAH. Fue editor de la revista AGON International Journal of Sport Sciences (2011-2017) y editor asociado de la Journal of Sport and Health Research (2011-2016). Forma parte de comités científicos de varias revistas del área de la Educación y la Historia. Sus intereses de investigación giran en torno al uso de las tecnologías y el juego en innovación educativa, la mujer en la sociedad y los aspectos socio-históricos del deporte.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Juan Llamas, C., & de la Viuda Serrano, A. (2022). Using Socrative as a Tool to Improve the Teaching-Learning Process in Higher Education. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(1), 279–297. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31182