Educational Television in Spain: the offer of Atresmedia, Mediaset and RTVE

Authors

  • Marta Rodríguez-Castro Universidade de Santiago de Compostela, USC (Spain)
  • Ana María López-Cepeda Universidad de Castilla-La Mancha, UCLM (Spain)
  • Xosé Soengas-Pérez Universidade de Santiago de Compostela, USC (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30952

Keywords:

educational television, cultural television, digital platforms, content analysis

Abstract

This paper provides an overview on the origins and the evolution of educational television in Spain and, then, studies the current offer of the three main Spanish audiovisual groups, in order to assess the current situation. To achieve this purpose, we first carried out a literature review and, later, we applied a content analysis, being a specific methodology, to the television programming of Atresmedia, Mediaset and RTVE during the week between the 19th and the 25th of April, 2021. We have utilized an analysis sheet that allowed us to identify the main characteristics of the educational programs that are broadcasted in each channel (duration, broadcast schedule, frequency, genre, type of production and model of educational television, according to the categorization of Pérez Tornero, 2007). Based on the conducted research, it can be concluded that educational television in Spain is dominated by external production content and that the percentage of formats produced within the European Union (51,3%) and outside the EU (48,7%) are very similar. Another feature that has been identified is that television contents are expanded towards the digital arena, in the websites of the media groups within our sample. This dynamic confirms that there is an expansion of educational television towards new media, which can also be exploited for educational purposes. However, educational television in Atresmedia and Mediaset occupies a marginal space in Spanish television programming compared to RTVE.

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https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/30952/24358

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Author Biographies

Marta Rodríguez-Castro, Universidade de Santiago de Compostela, USC (Spain)

Doctora en Comunicación e Información Contemporánea e investigadora en el Grupo Novos Medios de la Universidade de Santiago de Compostela. Sus principales líneas de investigación son los medios de comunicación de servicio público, desde la perspectiva de su regulación, financiación y valor público, las políticas de comunicación europeas y la estructura de las plataformas digitales.

Ana María López-Cepeda, Universidad de Castilla-La Mancha, UCLM (Spain)

Doctora en Comunicación y Periodismo y profesora en la facultad de Comunicación de la Universidad de Castilla-La Mancha. Sus principales líneas de investigación son las políticas audiovisuales europeas y españolas, el servicio audiovisual público y los derechos de autor en el campo del periodismo.

Xosé Soengas-Pérez, Universidade de Santiago de Compostela, USC (Spain)

Catedrático de Comunicación Audiovisual en la Universidad de Santiago de Compostela. Sus investigaciones están centradas en el ámbito de la información y de la ficción audiovisual, especialmente en el análisis de los contenidos informativos de radio y de televisión.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Rodríguez-Castro, M., López-Cepeda, A. M., & Soengas-Pérez, X. (2022). Educational Television in Spain: the offer of Atresmedia, Mediaset and RTVE. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(1), 203–221. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30952