Approach to a definition of computational thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27419

Keywords:

education, training, elementary school, computational thinking, cognitive processes

Abstract

The aim of this research revolves around a term that has become popular over the years and whose origins took place from the technical perspective of computer science in order to automate information or the production of systems. However, nowadays it is widely used by many professionals from several areas and groups that are interested in understanding and adopting a different way of thinking and assuming life situations. This concept is called Computational Thinking. This research pursues the objective of contributing to the construction of a definition on computational thinking, as well as to the use of this term for educational purposes. The research is descriptive with a documentary design, based on the review of literature related to the subject, in order to properly specify how computational thinking is seen as an option for the representation, acquisition of knowledge and attention to problems, from the viewpoint of experts as ISTE & CSTA (2011), Papert (1980), García-Peñalvo (2016), Wing (2006), among others. It was found that a definition by consensus of computational thinking has been the subject of constant debate within the scientific community, and one of the best options surrounding this kind of thinking is its incorporation into the mandatory school curriculum, from early stages or levels of the educational system, in order to enhance the children’s analytical skills through the application of computer principles.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/27419/22029

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norailith Polanco Padrón, Universidad del Zulia (Venezuela)

Profesora Asistente de la Universidad del Zulia, Núcleo Costa Oriental del Lago, Programa de Humanidades y Educación Licenciada en Educación, mención Informática. Máster en Sistemas de Telecomunicaciones. Participante del Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad del Zulia, Núcleo Costa Oriental del Lago. Investigador PEII nivel A-1. Líneas de trabajo: Educación y tecnología, Informática, Telemática, Telecomunicaciones, Educación virtual.

Sonia Ferrer Planchart, Universidad de Zulia (Venezuela)

Profesora Asociada de la Universidad del Zulia, Núcleo Costa Oriental del Lago. Licenciada en Educación, Mención Ciencias Pedagógicas, Área Orientación. Magister Scientiarum en Orientación Educativa. Doctora en Educación por la Universidad de Córdoba, España. Coordinadora del Centro de Orientación de la Universidad del Zulia Núcleo Costa Oriental del Lago. Líneas de trabajo: Educación y desarrollo humano, Inclusión, Orientación vocacional, Tecnología Educativa.

Mariana Fernández Reina, Universidad de Zulia (Venezuela)

Profesora Titular de la Universidad del Zulia, Núcleo Costa Oriental del Lago. Licenciada en Educación, Mención Ciencias Pedagógicas, Área Orientación. Magister Scientiarum en Orientación Educativa. Doctora en Educación por la Universidad de Córdoba, España. Líneas de trabajo: Educación y desarrollo humano, Neurociencias, Orientación académica, Orientación vocacional, Tecnología educativa, Innovación educativa, Educación virtual.

References

Adell, J., Llopis, M., Esteve, F., y Valdeolivas, M. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1). https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22303

Aho, A. (2012). Computation and Computational Thinking. The Computer Journal 55 (7), 832–835. https://doi.org/10.1093/comjnl/bxs074

Aparicio, M. (2018). Desarrollo del pensamiento computacional mediante programación en alumnos con necesidades específicas de apoyo educativo (ANEAE). [Tesis de Máster], Universidad Politécnica de Madrid. Archivo Digital UPM. http://oa.upm.es/53156/

Barr, V., y Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to K-12: What is Involved and What is the role of the computer science education community? ACM Inroads, 2(1), 48-54. http://doi:10.1145/1929887.1929905

Basogain, X., Olabe, M., y Olabe, J. (2015). Pensamiento computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje. RED Revista de Educación a Distancia, 46(6). http://www.um.es/ead/red/46. https://doi.org/10.6018/red/46/6

Brennan, K. (2011). Computational Thinking Concepts [Webinar]. ScratchEd Team. http://scratched.gse.harvard.edu/resources/computational-thinking-concepts-march-2011-webinar.html

Codelearn. (4 de noviembre de 2019). ¿Qué es el pensamiento computacional? Codelearn. https://codelearn.es/beneficios-del-pensamiento-computacional/

Computing at School. (2015). Computational thinking. A guide for teachers. http://computingatschool.org.uk/computationalthinking

Cummins, K. (May 25, 2016). Five reasons why computational thinking is an essential tool for teachers and students. Edgalaxy.com – Cool stuff for nerdy teachers. https://www.edgalaxy.com/journal/2016/5/25/five-reasons-why-computational-thinking-is-an-essential-tool-for-teachers-and-students

Cuny, J., Snyder, L., y Wing, J. M. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientists. Unpublished manuscript, referenced in http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf

Denning, P. (2017). Remaining trouble spots with computational thinking. Communications of the ACM, 60(6), 33-39. https://doi.org/10.1145/2998438

Formación en Red del INTEF. (s.f.). ¿Qué es el pensamiento computacional? http://formacion.intef.es/pluginfile.php/87694/mod_imscp/content/9/qu_es_el_pensamiento_computacional.html

García-Peñalvo, F. J. (2016). What computational thinking is. Journal of Information Technology Research, 9(3), v-viii. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/679/1/CT.pdf

García-Peñalvo, F., Reimann, D., Tuul, M., Rees, A., y Jormanainen, I. (2016). An overview of the most relevant literature on coding and computational thinking with emphasis on the relevant issues for teachers. Belgium: TACCLE3 Consortium. http://doi:10.5281/zenodo.165123

González-González, C. (2019). State of the art in the teaching of computational thinking and programming in childhood education. Education in the Knowledge Society, 20(17). https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a17

International Society for Technology in Education ISTE & Computer Science Teachers Association CSTA. (2011). Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education. http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4.

Llorens, F., García-Peñalvo, F., Molero, X., y Vendrell, E. (2017). La enseñanza de la informática, la programación y el pensamiento computacional en los estudios preuniversitarios. Education in the Knowledge Society, 18(2), 7-17. http://doi:10.14201/eks2017182717

Mannila, L., Dagiene, V., Demo, B., Grgurina, N., Mirolo, C., Rolandsson, L., y Settle, A. (2014). Computational Thinking in K-9 Education Proceedings of the Working Group Reports of the 2014 on Innovation & Technology in Computer Science Education Conference (1-29). New York, USA: ACM. https://doi.org/10.1145/2713609.2713610

Maris, S. (2019). Pensamiento computacional: por qué incluirlo en el proceso de aprendizaje. Net-Learning. https://www.net-learning.com.ar/blog/herramientas/pensamiento-computacional-por-que-incluirlo-en-el-proceso-de-aprendizaje.html

Ortega, B. (2017). Pensamiento computacional y resolución de problemas. [Tesis doctoral], Universidad Autónoma de Madrid. Repositorio UAM. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/683810/ortega_ruiperez_beatriz.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books Inc. http://www.arvindguptatoys.com/arvindgupta/mindstorms.pdf

Pérez, H., y Roig-Vila, R. (2015). Entornos de programación no mediados simbólicamente para el desarrollo del pensamiento computacional. Una experiencia en la formación de profesores de Informática de la Universidad Central del Ecuador. Revista de Educación a Distancia, 46, 1-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6022698

Plan Ceibal. (13 de diciembre de 2017). ¿Qué aporta al aula el Pensamiento Computacional? Plan Ceibal. https://www.ceibal.edu.uy/es/articulo/que-aporta-al-aula-el-pensamiento-computacional

Raja, T. (June 16, 2014). Is Coding the New Literacy? Mother Jones. http://www.motherjones.com/media/2014/06/computer-science-programming-code-diversity-sexism-education

Rodríguez, S. (2018). ¿Qué es el pensamiento computacional? Blog Edikeus.com. https://edikeus.com/que-es-el-pensamiento-computacional/

Roig-Vila, R., y Moreno-Isac, V. (2020). El pensamiento computacional en educación. Análisis bibliométrico y temático. RED. Revista de Educación a Distancia, 20(63). http://dx.doi.org/10.6018/red.402621

Román, M. (2016). Codigoalfabetización y pensamiento computacional en Educación Primaria y Secundaria: validación de un instrumento y evaluación de programas. [Tesis Doctoral], Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Mroman/ROMAN_GONZALEZ_Marcos_Tesis.pdf

Selby, C., y Woollard, J. (2013). Computational thinking: the developing definition. UK: University of Southampton E-prints. https://eprints.soton.ac.uk/356481

Shute, V., Dun, C., y Asbell-Clarke, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review, 22, 142-158. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.09.003

Snalune, P. (2015). The Benefits of Computational Thinking. ITNOW, 57(4), 58-59. https://doi.org/10.1093/itnow/bwv111

Sysło, M., y Kwiatkowska, A. (2013). Informatics for All High School Students: A Computational Thinking Approach. En I. Diethelm y R. Mittermeir (Eds.), Informatics in Schools. Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages. (43-56). https://doi.org/10.1007/978-3-642-36617-8_4

The Royal Society (2012). Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. Computing in Schools Reports. https://royalsociety.org/topics-policy/projects/computing-in-schools/report/

Valverde-Berrocoso, J., Fernández-Sánchez, M., y Garrido-Arroyo, M. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 46(3), 1-18. https://doi:10.6018/red/46/3

Wing, J. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215

Wing, J. (2010). Computational Thinking: What and Why? https://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf

Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: una nueva alfabetización digital - Computational thinking a new digital literacy. Revista de Educación a Distancia, 46(4) https://www.um.es/ead/red/46/zapata.pdf. https://doi.org/10.6018/red/46/4

Zapata-Ros, M. (2019). Computational Thinking Unplugged. Education in the Knowledge Society, 20(18). https://doi:10.14201/eks2019_20_a18

Published

2021-01-02

How to Cite

Polanco Padrón, N., Ferrer Planchart, S., & Fernández Reina, M. (2021). Approach to a definition of computational thinking. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 24(1), 55–76. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27419