University students discover social networks and edublog as a learning tool

Authors

  • Carolina González Hernando Universidad de Valladolid
  • Lorena Valdivieso-León Universidad de Valladolid
  • Verónica Velasco González Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24213

Keywords:

ICT based learning, E-learning training, Edublog, Nursing, Teaching and training.

Abstract

Among the challenges considered easy to address according to the NMC Horizon Report 2018 are digital literacy and the combination of formal and informal learning. The university students belong mostly to the Millennials and Z generations, and they are supposed to have a greater capacity for self-learning from the Internet. The aim is intended to identify the profile of internet use by digital native nursing students and degree of satisfaction generated by the use of an educational blog. An anonymous and voluntary questionnaire was administered to 1st and 2nd year students of the Degree in Nursing of the University of Valladolid during the 2017-18 academic year. It is a descriptive cross-sectional study. 91,6% (n = 225) of the enrolled students participated. 74,7% did not know LinkedIn. Google+ was the most widely-used academic tool, followed by Twitter. More than 80% had mid-level knowledge of Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram and Moodle. The advanced knowledge possessed about Instagram stands out. 48% had no or low knowledge about using blogs. The satisfaction of the students who used this educational blog Edublog Enfermería earned an overall score of 8,04 (±1,37) out of 10. Students use social networks as a means of communication and not for academic purposes. The scarce knowledge about the use of blogs and the high satisfaction reported about their use indicates the need to strengthen these tools. Blogs and social networks can be useful to provide digital to nursing students achieving continuous and updated learning.

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Author Biographies

Carolina González Hernando, Universidad de Valladolid

Graduada en Enfermería (Obstetricia y Ginecología); Máster en Investigación Aplicada a la Educación; Máster de Género; Doctorapor la UVa (2013). Experiencia profesional como matrona (32 años) y profesora asociada en UVa (10 años). Líneas de investigación: Salud Reproductiva y herramientas Web 2.0 en educación para la Salud. IP del proyecto "Blog Mamis y Niños" (premio Buenas Prácticas -Ministerio de Sanidad- (2016)), Premio Sanitaria 2000 (2017) e IP del proyecto Web 2.0 “Edublog Enfermería”.

Lorena Valdivieso-León, Universidad de Valladolid

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Psicología en la Universidad de Valladolid (Campus Duques de Soria). Doctora Internacional en Psicología (2015) y Master en Investigación Aplicada a la Educación (2011). Líneas de investigación en el marco de la “Psicología del aprendizaje y de la motivación” y “Estrés académico en estudiantes universitarios”.Miembro del Grupo de Investigación de Excelencia (GR179 de Castilla y León) en Psicología de la Educación.

 

Verónica Velasco González, Universidad de Valladolid

Graduada en Enfermería (2011), Máster en Investigación en Ciencias de la Salud (2011) y en Enfermería Oftalmológica (2016), Doctora con Mención Internacional por la Universidad de Valladolid-UVa- (2016). Profesora Ayudante Doctor en la Facultad de Enfermería de la UVa, Coordinadora del Centro de Lectura del IOBA-UVa y miembro del Centro de Estudios sobre la Seguridad de los Medicamentos-UVa. Líneas de investigación: enfermería, seguridad de los medicamentos, polimorfismos genéticos, retinopatía diabética, telemedicina.

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Published

2020-01-02

How to Cite

González Hernando, C., Valdivieso-León, L., & Velasco González, V. (2020). University students discover social networks and edublog as a learning tool. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 23(1), 223–239. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24213