The effect of ICT and social networks on university students
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23178Keywords:
Information and communication technologies, university students, social interaction.Abstract
The way we communicate is constantly evolving. Information and communication technologies (ICT) and social networks intervene directly in the culture of a country. In Mexico, the number of users have increased to over 79 million. However, inequality in access to ICTs hinders the purpose of speeding up the society-social network relationship that allows interactive and dynamic learning in education, in addition to personal gratifications. This research has attempted to identify the effect of ICT and social networks on university students, through access, use, and social and academic gratification. This is a mixed study (qualitative / quantitative), with a prospective and cross-sectional quantitative approach. Almost 500 students from the Autonomous Universities of Baja California and Benito Juárez of Oaxaca were included. Descriptive statistics and the multiple correspondence analysis test were obtained as an inferential method for the analysis of the information. After an analysis of the results, a reflection is made about how ICT and the use of social networks produce changes in university behavior and in interpersonal affectation which is significantly associated with the university they attend.Downloads
References
Arbeláez Gómez, M.C. (2001). Las representaciones mentales. Revista de Ciencias Humanas, 8 (29), 87-94. Recuperado en: https://www.academia.edu/5121611/_Las_representaciones_mentales_?auto=download
Asociación Mexicana de Internet. (2018). 14º. Estudio sobre los Hábitos de los usuarios de Internet en México. México: Asociación Mexicana de Internet. Recuperado de: https://www.asociaciondeInternet.mx/es/component/remository/Habitos-de-Internet/14-Estudio-sobre-los-Habitos-de-los-usuarios-de-Internet-en-Mexico-2018/lang,es-es/?Itemid=
Bernal, L. (2003). Nuevas tecnologías de la información: problemas éticos fundamentales. ACIMED, 11 (3), 11-12. Recuperado en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000300006&lng=es&tlng=es
Cárdenas, I. R., Zermeño, M. G. G., & Tijerina, R. F. A. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista educación y tecnología, 3, 190-206. Recuperado en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/download/.../2916
Cruz, I. (2016). Percepciones en el uso de las redes sociales y su aplicación en la enseñanza de las matemáticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 48, 165-186. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/368/Resumenes/Resumen_36843409012_1.pdf
Doménech, M., Iñiguez, L. y Tirado, F. (2003). George Herbert Mead y la psicología social de los objetos. Psicologia & Sociedade, 15 (1), 18-36. Recuperado en: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822003000100003
Fisher, M., Boland, R. & Lyytinen, K. (2016). Social networking as the production and consumption of a self. Information and Organization, 26(4), 131-145. DOI 10.1016/j.infoandorg.2016.11.001
García-Valcárcel M. R., A; Tejedor Tejedor, F. J. (2010). Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León. Revista de educación, 352, 125-147. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_06.pdf
Gómez, M., Roses, S. & Farias, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 131-138. DOI: 10.3916/C38-2012-03-04
González, J. G., Ramos, M. M. G., & García, M. L. S. (2017). Estudiantes de nivel superior y el impacto de las redes sociales en su personal branding. En A. González-López, S. Céspedes-del Fierro & F. C. Montes Rodriguez. Personal Branding: Una tendencia del marketing holístico como proceso formativo (127-143). Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.
Grijelmo, A. (2001). El ciberlenguaje provisional. Actas del II Congreso Internacional de la Lengua Española: El Español en la Sociedad de la Información. Recuperado de: http://congresosdelalengua.es/valladolid/ponencias/nuevas_fronteras_del_espanol/4_lengua_y_escritura/grijelmo_a.htm
Gupta, M., Uz, I., Esmaeilzadeh, P., Noboa, F., Mahrous, A., Kim, E., Miranda, G, Tennant, V, Chung, S., Azam, A., Peters, A., Iraj, H.,
Bautista, V., & Kulikova, I. (2018). Do cultural norms affect social network behavior inappropriateness? A global study. Journal of Business Research, 85, 10-22. DOI: 10.1016/j.jbusres.2017.12.006
Haythornthwaite, C. (2005). Social networks and Internet connectivity effects. Information. Communication, & Society, 8(2), 125–147. DOI: https://doi.org/10.1080/13691180500146185
Hewitt, J. (1984). Selfand Society: A Symbo/ic Interactíonist Social Psychology. (3ª ed). Boston: Allyn and Bacon
Ifinedo, P. (2016). Applying uses and gratifications theory and social influence processes to understand students' pervasive adoption of social networking sites: Perspectives from the Americas. International Journal of Information Management, 36(2), 192-206. DOI 10.1016/j.ijinfomgt.2015.11.007
Imbernón F., Silva P., & Guzmán C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. 18(36), 107-114. DOI: 10.3916/C36-2011-03-01
INEGI, SCT & IFT (2018). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH, 2017) en Comunicación de Prensa No. 105/18 del 20 de febrero de 2018. Recuperado de: http://www.beta.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2018/OtrTemEcon/ENDUTIH2018_02.pdf?platform=hootsuite
Jensen, A.R. (1997). La psicometría de la inteligencia. En H. Nyborg (Ed.). El estudio científico de la naturaleza humana: Homenaje a Hans J. Eysenck a los ochenta, 221-239. Nueva York: Elsevier.
Kawashima, R. (2005). Train your brain: 60 Days to a better brain. Teaneck. New Jersey: Kumon Publishers
Kravets, D. (2009). AP Issues Strict Facebook, Twitter Guidelines to Staff. Blog WIRED. Recuperado de: http://www.wired.com/threatlevel/2009/06/facebookfollow
Lim, J., & Richardson, J.C. (2016). Exploring the effects of students' social networking experience on social presence and perceptions of using SNSs for educational purposes. Internet and Higher Education, 29, 31-39. DOI: 10.1016/j.iheduc.2015.12.001
Lugo, M. T., & Kelly, V. (2010). Tecnología en educación ¿Políticas para la innovación?. In V Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/18441/Documento_completo.pdf?sequence=1
Malik, A., Dhir, A. & Nieminen, M. (2016). Uses and Gratifications of digital photo sharing on Facebook. Telematics and Informatics, 33(1), 129-138. DOI 10.1016/j.tele.2015.06.009
Martín, A. G., Picos, A. P., & Egido, L. T. (2010). Formar al profesorado inicialmente en habilidades y competencias en TIC: perfiles de una experiencia colaborativa Pre-service teachers training in ICT skills and competencies: profiles of a collaborative experience. Revista de Educación, 352, 149-178.
Martínez, Y. (2015). Neurociencia y el origen cerebral del mal: nuevas claves. Blog Tendencias21. Tendencias Sociales. Recuperado de: https://www.tendencias21.net/Neurociencia-y-el-origen-cerebral-del-mal-nuevas-claves_a34705.html
Mori, A. (2002) Terror of game-brain. Tokio: NHK Books.
Pérez, M. (2018). El impacto de las nuevas tecnologías. Blog CHARLANDO EN EL PATIO. Recuperado de: http://www.charlandoenelpatio.es/impacto-las-nuevas-tecnologias/
Pornsakulvanich, V. (2017). Personality, attitudes, social influences, and social networking site usage predicting online social support. Computers in Human Behavior, 76, 255-262. DOI: 10.1016/j.chb.2017.07.021
Rangel Baca, A., & Peñalosa Castro, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación: Construcción y prueba empírica de instrumento de evaluación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 9-23. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/viewFile/61545/37558
Reich, S., Schrneider, F.M., & Heling, L. (2018). Zero Likes – Symbolic interactions and need satisfaction online. Computers in Human Behavior, 80, 97-102. DOI: 10.1016/j.chb.2017.10.043
Rodríguez, M.R., López, A. & Martín, I. (2017). Percepciones de los estudiantes de Ciencias de la Educación sobre las redes sociales como metodología didáctica. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 77-93. DOI: 10.12795/pixelbit.2016.i50.05
Small, G. W., & Vorgan, G. (2008). El cerebro digital, cómo las nuevas tecnologías están cambiando nuestro mente. Barcelona. Editorial Urano.
UNESCO. (2009). Medición de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en educación-manual de usuario. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001883/188309s.pdf
Unión Internacional de Telecomunicaciones. (2004). Indicadores mundiales-Acceso comunitario a las TIC. Recuperado de: https://www.itu.int/itunews/manager/display.asp?lang=es&year=2005&issue=01&ipage=indicators&ext=html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

