Teaching Digital Competence Certification: a proposal for university teachers

Authors

  • Marta Durán Cuartero Universidad de Murcia
  • Mª Paz Prendes Espinosa Universidad de Murcia
  • Isabel Gutiérrez Porlán Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

Keywords:

Certification, University, digital competence, teaching staff, instruments.

Abstract

The certification of digital competence is an issue that has been explored for some years butnowadays it is becoming more important because the Digital Agenda for Europe raised it in the framework of the Europe 2020 Strategy (European Commission, 2014). In the case of teachers in general, and university teachers in particular, digital competence is key in the performance of their profession. There are a lot of studies that have been carried out and applied instruments in order to measure digital competence, all of which share the point of view of self-perception, but not of certification. This article reviews the initiatives and mechanisms that different organizations have developed in order to certify digital competence. This search is the result of the state of the art analysis in the context of a research work whose main purpose is to design a certification instrument ofdigital competence for university teachers. Different certification instruments are presented in this paper and their analysis leads to the finding that only two of them focus on the digital teaching competence, one of which is the instrument developed by the INTEF (2017a) and the other is the instrument developed in our research. Our instrument is the only one in our context to certify the digital competence of university teachers, taken into account the characteristics of this professional profile.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Gutiérrez Porlán, Universidad de Murcia

Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa de la Universidad de Murcia.

References

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Recuperado de European Commission website http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf

Boudet, J.M.F. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 78-83.

Cabero, J. y Barroso, J. (2016). Formación del profesorado en TIC. Una visión del modelo TPACK. Cultura y Educación, 28(3), 647-663. DOI: 10.1080/11356405.2016.1203526

Cabero, J., Marín, V. y Castaño, C.M. (2015). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación del profesorado en TIC. @TIC, revista d'innovació educativa, (14), 13-22. DOI: 10.7203/attic.14.4001

Cano, ME. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. En Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 12, núm. 3, 1-16. Universidad de Granada

Carrera, F.X. y Coiduras, J.L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las ciencias sociales. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 273–298.

Carretero, S., Vuorikari, R. y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1. The digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Recuperado de http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf

Castaño, J.; Redecker, C.; Vuorikari, R. y Punie, Y. (2014). Open Education 2030: planning the future of adult learning in Europe. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 28(3), 171-186, DOI: 10.1080/02680513.2013.871199

Comisión Europea (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [Diario Oficial L 394 de 30.12.2006]

Comisión Europea (2014) Comprender las políticas de la Unión Europea: Agenda Digital para Europa. Recuperado dehttps://europa.eu/european-union/file/1501/download_es?token=3l7D0Fil

Comisión Europea (2016). DigCompOrg. Digitally Competent Educational Organisations. Recuperado de https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomporg

Delors (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO

Durán, M., Gutiérrez, I. y Prendes, M.P. (2016a). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15 (1), 97-114.

Durán, M.; Gutiérrez, I. y Prendes, M.P. (2016b). Certificación de la Competencia TIC del Profesorado Universitario: Diseño y validación de un instrumento. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21 (6)

Durán, M.; Gutiérrez, I. y Prendes, M.P. (2016c). Definición de un modelo de Competencia Digital del Profesorado Universitario. En R. Roig (Ed.), Educación y Tecnología. Propuestas desde la investigación y la innovación educativa. Barcelona: Editorial Octaedro. 522-523

Escudero, J.M. (2006). La formación del profesorado y la garantía del derecho a una buena educación para todos. En J.M. Escudero y A. Luis (Coords.), La formación del profesorado y la mejora de la educación para todos: políticas y prácticas (pp. 21-51). Barcelona: Octaedro.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Disponible en: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf

Ferrari, A., Neza, B. y Punie, Y. (2014). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. eLearning Papers, 38, 3-17. Recuperado de www.openeducationeuropa.eu/en/elearning_papers

Gisbert, M. (2017). Una Tecnología Educativa para la Era Digital. Manuscrito no publicado, Proyecto de Cátedra. Universidad Rovira i Virgili, Tarragona.

Gisbert, M., Espuny, C. y González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la @utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado, revista de currículum y formación de profesorado, 15(1), 76-89.

Gudmundsdottir, G.B. y Hatlevic, O.E. (2018). Newly qualified teachers' professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231.

Gutiérrez, I. (2011). Competencias del profesorado universitario en relación al uso de tecnologías de la información y comunicación: Análisis de la situación en España y propuesta de un modelo de formación. Tesis Doctoral. Universidad Rovira i Virgili. Dirigida por M.P. Prendes y R. Rallo. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10803/52835

Gutiérrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 44, 51-65. DOI: 10.12795/pixelbit.2014.i44.04

Gutiérrez, I. y Serrano, J.L. (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 51-56. doi: 10.7821/naer.2016.1.152

Hatlevik, O.E. (2017). Examining the relationship between teachers' self-efficacy, their digital competence, strategies to evaluate information and use of ICT at school. Scandinavian Journal of Educational Research, 61 (5), 555-567.

INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2017a). Marco Común de Competencia Digital Docente – Septiembre 2017

INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2017b). Organizaciones Educativas Digitalmente Competentes. Recuperado de http://educalab.es/intef/digcomp/digcomporg

Krumsvik, R. (2011). Digital competence in Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning, 1(1), 39-51. Recuperado de http://journals.lub.lu.se/index.php/hus/article/view/4578

Le Boterf, G. (2000). La ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Marcelo, C., Yot, C., & Mayor, C. (2015). University Teaching with Digital Technologies. Comunicar, 45(23), 117–24. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=45&articulo=45-2015-12

Marcovitch, J. (2002). La universidad (im)posible. Cambridge: Cambridge University Press.

Marín, R. (2017). Diseño y evaluación de un instrumento de la competencia digital docente (Tesis Doctoral). Universidad de Islas Baleares.

Mas, O. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 15(3), 195-211. Recuperado de http: //www.ugr.es/local/recfpro/rev153COL1.pdf

Mishra, P. y Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A Framework for Teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Monereo, C (2005). Internet, un espacio idóneo para desarrollar las competencias básicas. En Monereo, C. (Coord.), Internet y competencias básicas. Barcelona: Graó.

OCDE, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2010). Working paper 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. (EDU Working paper no. 41).

Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 67-80. Recuperado de http//www.aufop.com

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

Prendes, M. P. y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222 Recuperado de: https://goo.gl/rFZCCT

Prendes, M.P. (Dir.) (2010). Competencias TIC para la docencia en la Universidad Pública Española: Indicadores y propuestas para la definición de buenas prácticas. Programa de Estudio y Análisis. Informe del Proyecto EA2009-0133 de la Secretaría del Estado de Universidades e Investigación. Recuperado de: http://www.um.es/competenciastic

Prendes, M.P., Castañeda, L. y Gutiérrez, I. (2010). Competencia para el uso de TIC de los futuros maestros. Revista Comunicar, 35, 175-182. doi: 10.3916/C35-2010-03-11

Prendes, M.P.; Gutiérrez, I. y Martínez, F. (2017). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista de Educación a Distancia, 56, 1-22. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7

Ricoy, M.C., Sevillano, M.L. y Feliz, T. (2008). Competencias necesarias para la utilización de las principales herramientas de Internet en educación. Revista de Educación, 356, 483-507. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re356/re356_20.pdf

Roig, R. y Pascual, A.M. (2012). Las competencias digitales de los futuros docentes. Un análisis con estudiantes de Magisterio de Educación Infantil de la Universidad de Alicante. @tic, Revista d'Innovació Educativa, 9, 53-60. Recuperado de http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1958

Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de currrículum y formación del profesorado, 13(2), 1-15. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev132COL2.pdf

Tejada, J. y Navío, A. (2005). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-15. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1089Tejada.pdf

Tourón, J.; Martín, D; Navarro, E.; Prados, S. y Íñigo, V. (2018).

Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía. 269.

UNESCO (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.

Zabalza, M.A. (2007). Competencia docente del profesor universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published

2019-01-02

How to Cite

Durán Cuartero, M., Prendes Espinosa, M. P., & Gutiérrez Porlán, I. (2019). Teaching Digital Competence Certification: a proposal for university teachers. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 22(1), 187–205. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069