Analysis of the triad: academic integration, permanence and geographic dispersion

Authors

  • Luis Fabian Moncada Mora
  • José Fernando Negrete Zambrano
  • Max Alejandro Arias Monteros
  • Pablo Ramiro Armijos Valdivieso

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22001

Keywords:

Dropout, integration, distance education, statistical model.

Abstract

This article examines the relationship between the decision to stay or drop out of university and the immediate academic performance. This follows the pattern of geographic dispersion of student population, which is one of the main strengths of distance education. The information, the basis of the research, corresponds to a cohort of students enrolled in a distance learning degree program of the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Using statistical and econometric techniques - mainly multilevel probability models - it was possible to determine that there is a positive effect of the immediate academic performance in the decision that the students take to stay in the studies. This pattern of behavior was maintained in all the support centers of UTPL has, regardless of its size and distance from the headquarters; that is, the geographical dispersion of the student's enrollment center or place of residence is not a factor that influences the decisions it makes. The aversion to loss is the main factor explaining the behavior, the fact of not being efficient generates a direct and immediate effect, as it is natural, it does not find meaning in its permanence since it has not been properly integrated. 

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Author Biographies

Luis Fabian Moncada Mora

Número: +593984785740 Dirección de Skype: lfmoncadamora E-mail: lfmoncada@utpl.edu.ec Economista, Maestro en Economía Aplicada y Máster en Evaluación, Gestión y Dirección de la Calidad Educativa de la Universidad de Sevilla. Actualmente docente investigador de la Universidad Técnica Particular de Loja en la Titulación de Economía. Publicaciones relacionadas con Economía de la Educación.

José Fernando Negrete Zambrano

Número: +593998850560, E-mail: jfnegrete@utpl.edu.ec Psicólogo Clínico, Pedagogo, Máster en política social y Máster en sistemas informáticos educativos, con experiencia de trabajo en formulación, gestión y evaluación de proyectos sociales con énfasis en infancia, familia y desarrollo comunitario, docente universitario. Psicoterapeuta y facilitador de formación en procesos de desarrollo del potencial humano.

Max Alejandro Arias Monteros

Número: +593993428494, E-mail: maarias2@utpl.edu.ec; Doctor en Medicina Veterinaria y Zootecnica, Maester en Género Equidad y Desarrollo Sostenible. Actualmente docente investigador de la Universidad Técnica Particular de Loja en la Titulación de Economía.

Pablo Ramiro Armijos Valdivieso

Número: +593998621755, E-mail: prarmijos@utpl.edu.ec, Economista, Maestro en Economía Aplicada. Actualmente docente investigador de la Universidad Técnica Particular de Loja en la Titulación de Economía. Publicaciones relacionadas con Economía de la Educación.

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Published

2019-01-02

How to Cite

Moncada Mora, L. F., Negrete Zambrano, J. F., Arias Monteros, M. A., & Armijos Valdivieso, P. R. (2019). Analysis of the triad: academic integration, permanence and geographic dispersion. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 22(1), 271–288. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22001