A virtual based tutorial for new nursing professionals
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2067Keywords:
New nursing professionals, ICTs on-line, tutoring, mentoring emotional support, educational technologyAbstract
This research study presents the implementation of a virtual tutorial system for new nursing professionals during their work placements, which is evaluated by the participants in terms of motivation and academic help and support, among other criteria. Following this pilot experience, the need and importance of continuing with the program are highlighted so that they continue to respond to student needs in terms of emotional help and support. Similarly, the initiative aims to serve as a starting point for institutionalizing a virtual program of work placements for new nursing professionals within the context of public health professionals.
Downloads
References
Annand, F. (1997). The mentor commitment. Insigth, 22 (2), (41-45).
Donner, G. J.; Wheeler, M. M. (2007). A guide to coaching and mentoring in nursing. Trends and issues in nursing 21. International Council of Nurses cop.
Ebright, P. R.; Urden, L. et al. (2004). Themes Surrounding novice nurse nearmiss and adverse-event situations. The Journal of nursing administration, 34 (11), (531-538).
Effken, J. A.; Boyle, J. S.; Isenberg, M. A. (2008). Creating a virtual research community: the University of Arizona PhD program. Journal of professional nursing, 24 (4), (246-253).
Ezeiza, A. (2007). Tutoría on-line en el entorno universitario. Comunicar, 29, (149-156).
Forman, C. (2006). The orientation of nurses in New Work settings. Geneva: International Council of Nurses.
García Aretio, L. (2001). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.
Gisbert, M.; Montserrat, S.; Holgado, J. (2008). Experiencia piloto de implantación del plan de acción tutorial en el Máster en Tecnología Educativa: E-learning de la Universidad Rovira y Virgili. La acción tutorial en la universidad del siglo XXI. Sevilla, RED-U, Universidad Pablo Olavide y Universidad de Sevilla.
Greendwood, J. (2000). Critique of the graduate nurse: an international perspective. Nurse Education Today, 20 (1), (17-23).
Lleixá, M. (2008). La tutoria virtual i la inserció laboral deis professionals d'infermeria. Tesis doctoral.
Departamento de Pedagogía, Universitat Rovira i Virgili.
Lleixá, M.; Albacar, N.; Montesó, P.; Ferré C.; Dalmau, P.; Adell, B.; Berenguer, M.; Marqués, L.; Montserrat, S. (2010). La tutoria virtual en el prácticum: está satisfet l'alumnat? Revista Ágora d'Infermeria, 14 (56), (149-55).
Lleixá, M.; Gisbert, M.; Marqués, L.; Espuny, C. (2011). Diseño de un programa de e-tutoría para favorecer la inserción laboral de los profesionales noveles de enfermería. Revista Pixel Bit. Revista de medios y educación, 38, (23-34).
Marabotto, M. I.; Grau J. E. (1999). La tutoría telemática en la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 2 (1), (117-38).
McCloughen, A.; O'brien, L. (2005). Development of a mentorship programme for new graduate nurses in mental health. International journal of mental health nursing ,14 (4), (276-84).
Montserrat Pera, S.; Gisbert Cervera, M.; et al. (2005). e-Tutor: Towards a tool to facilitate the development of academic support processes at the university level. Third International Conference on Multimedia Information and Comunication Tecnologies in Education. Cáceres (Spain). [en línea] Disponible en: www.formatex.org/ micte2oos/12o.pdf (consulta 2010, 13 de septiembre)
Montserrat, S.; Gisbert, M.; Isús, S. (2007). E-tutoria: uso de las tecnologías de la información y de la comunicación para la tutoría académica universitaria. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8 (2). [en linea] Disponible en: www. usal.es/-teoriaeducacion/rev numero o8 02/118 02 sogues gisbert isus.pdf (consulta 2010, 18 de agosto)
Montserrat, S. (2010). La tutoria en els processos d'ensenyament - aprenentatge desenvolupats a través d'entorns virtuals d'aprenentatge. Tesis Doctoral. Departamento de Pedagogía, Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología. Universidad Rovira y Virgili. Tarragona.
Pallof, R. M.; Pratt, K. (1999). Building learning communities in cyberspace.
Effective strategies for the "on line classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
Pavón, F.; Casanova, J. (2007). Experiencias docentes apoyadas en aulas virtuales. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, lo (2), (149-63).
Pérez Juárez, M. A.; Verdú, M. J.; Rodríguez Pajares, B.; Mompó R.; Navazo M. A.;
López Fernández, R.; García Carrasco, J. (1998). Diseño de un instrumento de
aprendizaje para la formación continúa de trabajadores de PYMES. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 1 (2), (119-41).
Prats, M. A. (2007). De l'escola analógica a l'escola digital: noves formes d'aprendre. En: Riera J.; Roca E. Coordinadors. Reflexions sobre educació en una societat corresponsable. Collecció Antines: 13. Barcelona: Cossetánia Edicions.
Rísquez, A. (2006). E-mentoría: avanzando la investigación construyendo la disciplina. Revista Complutense de Educación, 17 (2), (121-35).
Sedeño, A. M. (2006). Tutoría universitaria y asignaturas de medios audiovisuales. Comunicar, 27, (211-217).
Scott, E. S. (2005). Peer-to-peer mentoring. Teaching collegiality. Nurse educator, 30 (2), (52-66).
Rodríguez Santero, J.; Valverde, A. (2003). Tecnologías al servicio de la orientación y de apoyo al aprendizaje. Comunicar, 20, (89-95).
Vizcaya, M. F.; Pérez Cañaveras, R. M.; et al. (2006). Experiencia de Acción Tutorial Virtual en la Docencia Práctica Clínica en los Estudios de Enfermería. IV Jornades de Xarxes d'Investigació en Docéncia Universitaria. Alicante: Universitat d'Alacant. [en linea] Disponible en: www.eduonline.ua.es/ web ice/comunicaciones/3P 2.pdf (consulta 2011, 2 de octubre).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

