Virtual classrooms in face-to-face tertiary education: the student perspective
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20666Keywords:
virtual classroom, higher education, elearning, blended learning, digital education.Abstract
This article presents the pedagogical analysis of environments, spaces or virtual classrooms. It is a continuation of other previous works by the authors who, for almost a decade, have been checking the process of integration and generalization of the virtual classrooms by the entire faculty of a university offering all of their degrees in face-to-face teaching. In this study, 12 cases of virtual classrooms from different fields or branches of knowledge that were analyzed with a specific observation instrument were selected and twelve group interviews were conducted with the students enrolled in them. It has been found that these environments or virtual classrooms respond to a pedagogical model of expository teaching characterized by being a repository of digital objects that pack knowledge, as it is the resource through which students deliver the tasks or jobs that they demand, and with a low level of social interaction between teachers and students. It concludes with recommendations for the development of institutional policies that stimulate the development of innovative pedagogical models of teaching through technologies.
Downloads
References
Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., y
Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report. 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
Adell, J. y Sales, A. (1999). El profesor online: elementos para la definición de un nuevo rol docente. Comunicación al III Congreso EDUTEC, Málaga.
Aguaded, I. y Cabero, J. (Coord.) (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza Editorial.
Aguaded, I. y Cabero, J. (Dir.) (2002). Educar en red. Internet como recurso para la Educación. Málaga: Aljibe.
Area, M. y Adell. J. (2009). E-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord.) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. (391-424). Málaga: Aljibe. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/216393113_E-learning_ensenar_y_aprender_en_espacios_virtuales
Area, M., San Nicolás, M. B., y Fariña, E. (2008). Evaluación del Campus Virtual de la Universidad de La Laguna. Análisis de las aulas virtuales (Periodo 2005-2007). San Cristóbal de La Laguna. Unidad para la Docencia Virtual.
Area, M., San Nicolás, M. B., y Fariña, E. (2010). Buenas prácticas de aulas virtuales en la docencia universitaria semipresencial. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11 (1), 7-31.
Area, M., Sanabria, A. y González, M. (2008). Análisis de una experiencia de docencia universitaria semipresencial desde la perspectiva del alumnado. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 11(1), 231-254.
Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. Barcelona: Paidós.
Barberá, E., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis. Barcelona: Graó.
Bartolome, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en educación superior. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(1), 15-51. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/955/874
Bates, A. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Teaching and Learning. Victoria BC: BCcampus. Recuperado de: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Bates, A. y Sangrà, A. (2011). Managing Technology in Higher Education: Strategies for Transforming Teaching and Learning. San Francisco: John Wiley & Sons.
Belmonte Nieto, M. (2002). Enseñar a Investigar. Orientaciones prácticas. Bilbao: Mensajero.
Cabero, C. (2013). La formación virtual en el entramado 2.0: el elearning 2.0. En J. Aguaded y J. Cabero (Coord.), Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad, 23-51. Madrid: Alianza Editorial.
Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3 (1). Recuperado de http://www.redalyc.org/html/780/78030102/
Cabero, J. y Gisbert, M. (2005). La formación en Internet. Guía para el diseño de materiales didácticos. Sevilla: MAD.
Cabero, J. y Román, P. (2006). E-actividades. Sevilla: Eduforma,
Coll, C. y Monereo, C. (Ed.) (2008). Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Morata.
Duart, J.M. y Sangrá, A. (Comp.) (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona: Gedisa.
Fariña, E.; González, C.S. y Area, M. (2013). ¿Qué uso hacen de las aulas virtuales los docentes universitarios? RED, Revista de Educación a Distancia (35). Recuperado de http://www.um.es/ead/red/35/
García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9-22. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/19683/16899
García Aretio, L. (Coord.), Ruiz Corbella, M., Domínguez Figaredo, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.
Gisbert Cervera, M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción Pedagógica, 11 (1), 48-59.
Gómez Arteaga, J. (Dir.) (2016). UNIVERSITIC 2016. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Universitic/UNIVERSITIC%202016_versi%C3%B3n%20digital.pdf
Gorad, S. y Taylor, C. (2004). Combining Methods in Educational Research. Maidenhead: Open University Press.
Hoffman, S. J. (2010). Teaching the Humanities Online: A Practical Guide to the Virtual Classroom. Nueva York: Routledge.
Molnar, A. (Ed.), Miron, G., Gulosino, C., Shank, C., Davidson, C.,
Barbour, M.K., Huerta, L., Shafter, S.R., Rice, J.K., & Nitkin, D. (2017). Virtual Schools Report 2017. Colorado: National Education Policy Center. Recuperado de http://nepc.colorado.edu/publication/virtual-schools-annual-2017
Ossiannilsson, E., Williams, K., Camilleri, A.F. y Brown, M. (2015): Quality models in online and open education around the globe: State of the art and recommendations. Oslo: International Council for Open and Distance Education. Recuperado de https://www.icde.org/assets/WHAT_WE_DO/icdequalitymodels22.pdf
Palloff, R. M., y Pratt, K. (2013): Lessons from the virtual classroom: The realities of online teaching. San Francisco: Jossey-Bass
Píriz Durán, S. (Dir.) (2015). UNIVERSITIC 2015. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Universitic/UNIVERSITIC_2015.pdf
Revuelta, F.I. y Pérez, L. (2009). Interactividad en los entornos de formación on-line. Barcelona: UOC.
Rodríguez, Ana P.; Monteiro, A.; Moreira, J. A. (2013): Dimensões pedagógicas da sala de aula virtual: teoria e prática. Pedagogia no Ensino Superior. 26, 3-24 Recuperado de https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2744/3/Dimenso%CC%83es_pedago%CC%81gicas_cadernospedagogia%20no%20ensino%20superior%281%29.pdf
Salinas, J (2004): Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón, 56(3-4), 469-481.
Salinas, J., Darder A., y De Benito B. (2015). Las TIC en la enseñanza superior: e-learning, b-learning y m-learning. En Cabero, J., Barroso, J. (Ed.) Nuevos retos en tecnología educativa (153-174). Madrid: Síntesis.
San Nicolás, M. B., Fariña Vargas, E., y Vera González, S. (2011). Desarrollo y evolución del Campus Virtual de la Universidad de La Laguna (2005-2010). 2º Congreso Internacional Uso y Buenas Prácticas con TIC. Málaga: Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Málaga.
Suárez, C. y Gros, B. (2013). Aprender en red. De la interacción a la colaboración. Barcelona: UOC.
Vassiliou, A. y McAlleese, M. (2014). High Level Group on the Modernisation of Higher Education. Report to the European Commission on New modes of learning and teaching in higher education. Comisión Europea, Luxemburgo. Recuperado de http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/reports/modernisation-universities_en.pdf
Zawacki-Richter, O. y Anderson, T. (Ed.) (2014). Online Distance Education: Towards a Research Agenda. Edmonton: AU Press, Athabasca University. Recuperado de http://www.aupress.ca/books/120233/ebook/99Z_Zawacki-Richter_Anderson_2014-Online_Distance_Education.pdf
Zawaki-Richer, O. y Naidu, S. (2016). Mapping research trends from 35 years of publications in Distance Education. Distance Education. 37(3), 245-269. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2016.1185079?scroll=top&needAccess=true
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

