Interactions among students in environments mediated by ICT. An analysis of the social dimension of exchanges
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2061Keywords:
peer interactions, group work, virtual environments, computer mediated communication, social dimensionAbstract
This article aims to analyze peer interactions in virtual environments, focusing on the social and affective dimensions of communication. We worked with 34 graduate students and 42 students who were taking a postgraduate degree. The latter were comprised of 17 workgroups who worked on solving a proposed activity in a discussion forum. For data collection purposes, the online exchanges for each of the 17 foruma in the study were recorded. Finally, the social indicators were analyzed using the category system proposed by Garrison et al. (2000). Our results show differences in terms of the social presence among the groups of students:graduate and postgraduate. For the latter group, the social dimension had a stronger presence.
Downloads
References
Aragon, S. (2003). Creating social presence in online environments. New Directions for Adult and Continuing Education, 100, (57-68).
Cenich, G.; Santos, G. (2007). Aprendizaje colaborativo online: Indagación de las estrategias de funcionamiento. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología,
(1),
Chiecher A. (2011). Diálogos en clase e interacciones mediadas por tecnologías. Consideraciones en contextos de educación superior. En: Vogliotti, A.; Meinero, N.; Medina, E. (Eds.). Estudios en la educación superior desde la cooperación entre las universidades nacionales de San Luis, Río Cuarto y San Juan. Córdoba: Universitas.
Chiecher A.; Donolo, D. (2011).
Interacciones entre alumnos en aulas virtuales. Incidencia de distintos diseños instructivos. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 39, (127-140).
Chiecher, A.; Rinaudo, M. C.; Donolo, D. (2006). Diálogos Asincrónicos entre Tutores y Alumnos en Contextos Virtuales. En: Constantino, G. (Ed.). Discurso Didáctico: Perspectivas de análisis para entornos presenciales y virtuales. Buenos Aires: La isla de la luna.
Cobb, S. (2009). Social presence and online learning: a current view from a research perspective. Journal of Interactive Online Learning, 8 (3), (241-254).
Con, C.; Colomina, R. (1990). Interacción entre alumnos y aprendizaje escolar. En: Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (Comps.). Desarrollo Psicológico y Educación IL Psicología de la Educación. Madrid: Alianza.
García, C.; Perera, V. (2007). Comunicación y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje. Revista de Educación, 343, (381-429).
García-Bacete, F.; González, J. (2010). SOCIOMET. Evaluación de la competencia social entre iguales. La sociometría y otras medidas. Madrid: TEA Ediciones.
Garrison, R.; Anderson, T.; Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2, (87-105).
Garrison, R.; Anderson, T.; Archer, W. (2003). A theory of critical inquiry in online distance education. En: Moore, M.; Anderson, T. (2003). Hanbook of Distance Education. New Jersey: Lawrence Eilbaum Associates.
Gilly, M. (1998). Psicología social de las construcciones cognitivas: perspectivas europeas. En: Carretero, M.; Case, R.; Doise, W.; Ferreiro, E.; Gilly, M.; Wertsch, J. (1998). Desarrollo y aprendizaje. Buenos Aires: Aique.
Guitert, M.; Romeu, T.; Pérez, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (1), (1-12).
Lacasa, P.; Martín, B.; Herranz, P. (1995). Autorregulación y relación entre iguales en tareas de construcción: un análisis de las situaciones de interacción. Infancia y Aprendizaje, 72, (71-94).
Laister, J.; Kober, S. (s/d). Social aspects of collaborative learning in virtual learning environments. [en linea] Disponible en: http://comma.doc. ic.ac.uk/inverse/papers/patrash9.htm (consulta 2011, 28 de abril).
Mycota, D.; Duncan, R. (2007). Learner characteristics as predictors of omline social presence. Canadian Journal of Education, 30, (155-170).
Onrubia, J. (1999). Enseñar, crear zdp e intervenir en ellas. En: Coll, C.; Martín, E.; Mauri, T.; Onrubia, J.; Solé, I.; Zabala, A. (1999). El constructivismo en el aula. Barcelona: Grao.
Onrubia, J.; Colomina, R.; Engel, A. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en el trabajo en grupo y el aprendizaje colaborativo. En: Coll, C.; Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata.
Pérez, M.; Subira, M.; Guitert, M. (2007). La dimensión social del aprendizaje colaborativo virtual. RED, Revista de Educación a Distancia, 18, (1-21).
Rourke, L.; Anderson, T. (2000). Exploring social communication in computer conferencing. [en linea] Disponible en: http://repository.maestra.net/ valutazione/MaterialeSarti/articoli/ RourkeAnderson social-presence-2. pdf (consulta 2011, 18 de agosto).
Rourke, L.; Anderson, T.; Garrison, R.; Archer, W. (2001). Assessing social presence in asynchronous text-based computer conferencing. Journal of Distance Education, (148).
Santos, G. (2011). Presencia social en foros de discusión en linea. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 39, (17-28).
Sigalés, C. (2002). El potencial interactivo de los entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje en la educación a distancia. [en línea] Disponible en: http://www.uoc.edu/web/esp/art/ uoc/sigalesolo2/sigalesolo2.html (consulta 2011, lo de octubre).
Suárez, C. (2010). Aprendizaje cooperativo e interacción asíncrona textual en contextos educativos virtuales. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 36,
(53-67).
Tolmie, A.; Topping, K.; Christie, D.; Donaldson, C.; Howe, C.; Jessiman, E.; Livingston, K.; Thurston, A. (2010). Social effects of collaborative learning in primary schools. Learning and Instruction, 20, (177-191).
Villasana, N.; Dorrego, E. (2007). Habilidades sociales en entornos virtuales de trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (2), (45-74).
Wegerif, R. (1998). The social dimension of asynchronous learning networks. Journal of Asynchronous Learning, Networks, 2 (1), (34-49).
Wheeler, S. (2005). Creating social presence in digital learning environments: a presence of mind? [en línea] Disponible en: http://videolinq.tafe. net/learning2oos/papers/wheeler.pdf (consulta 2011, 4 de noviembre).
Zañartu, L. (2003). Aprendizaje colaborativo. Una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. [en línea] Disponible en: http://contexto-educativo.com.ar/2oos/4/nota-o2. htm (consulta 2011, 5 de diciembre).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

