Application of a learning method based on distance training problems (e-learning)
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2060Keywords:
E-learning, teaching techniques corporate training problem based learning (PBL), Knowledge adquisition, educational technologyAbstract
This article deals with the training process used in a software company in the education sector. Within the context of innovation, where products are constantly being reinvented, the re-utilization of previous knowledge and deep and self-guided learning are essential. This guide is geared towards two constructivist didactic techniques, namely collaborative learning and problem based learning (PBL).This qualitative research involved the implementation of a case study that explored and analyzed what happened when we incorporated an instructional activity that is based on the PBL technique using the SesWeb educational platform via the online/distance modality. Data was collected via online observations, qualitative interviews (used as primary tools) and a questionnaire (used as an auxiliary tool). The results demonstrate that the 4x4 PBL model in the E-Learning modality: a) facilitates interactions for collaborative learning; b) promotes deep and self-guided learning; and c) that individual research guides students toward problem-solving.
Downloads
References
Anguera, M. T. (1985). Posibilidades de la metodología cualitativa venus cuantitativa. Revista investigación educativa, 3 (6), (127-144).
Barrows, H. (1996). Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview. En: Wilkerson, L.; Gijselaers, W. H. (eds.). Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice. San Francisco: Jossey¬Bass Publishers. (3-12).
Bruner, J. (1973). The Relevance of Education. New York,W.W.: Norton & Company, Inc.
Cabero, J.; Romero, T. (2007). Diseño y producción de TIC para la formación. Barcelona: Editorial UOC.
Cheaney, J.; Ingebritsen (2005). Problem¬basedlearning in anonline course: a case study.InternationalReview of Research in Open and Distance Learning, 6 (3). Iowa State University. [en línea] Disponible en: http://www.eric.ed.gov/ ERICWebPortal/contentdelivery/ servlet/ ERICServlet?accno= EJ846861 (consulta 2010, 20 de octubre).
Cruz Meléndez, A.; Alfaro Rivera, J. A.; Ramírez Montoya, M. S. (2012). Objeto de aprendizaje abierto para la formación docente orientado a desarrollar competencias de pensamiento crítico con énfasis en habilidades cognitivas. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (1), (103¬125).
Dick, W. (1991). An instructional designer's view of constructivism. Educational Technology, 5, (41-44).
Ehuletche, A. M.; De Stefano, A. (2011). Evaluación de las competencias para la formación de tutores de e-learning. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14 (75-86).
García-Famoso, M. (2005). Aprendizaje basado en problemas en "introducción a los computadores". Departamento de ingeniería informática y matemáticas. Universitet Rovira i Virgili: Tarragona. [en línea] Disponible en: http://bioinfo. uib.es/-joemiro/aenui/procJenui/ Jen2oo5/gaapre.pdf (consulta 2010, 7 de octubre).
Gunawardena, Ch.; Lowe, C.; Anderson, T. (1997). Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examing social construction of knowledge in computer conferencing. Journal of Educational and Computing Research,17 (4), (395¬429).
Hernández, S. R.; Fernández, C. C.; Baptista, L P. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta edición. México: McGraw
Hernández, S. R.; Fernández, C C.; Baptista, L P. (2006). Metodología de la investigación. [CD-ROM]. Capítulo 4: Estudios de caso. Cuarta edición. México: McGraw Hill.
Hidalgo, O. R.; Gallegos, A. P.; Sandoval, C. G.; Sempértegui, G. M. (2008). Aprendizaje basado en problemas: un salto de calidad en educación médica. Equinoccio series académicas, 5. Quito, Ecuador: Editorial EquaOffset. [en línea] Disponible en: http://www.ute. edu.ec/noticias/equinoccio/ART%20 II.pdf (consulta 2010, 5 de octubre).
Juwah, C. (2006). Interactions in online education: implications for theory & practice. New York Routledge.
Jonassen, D. H. (1991). Objetivism vs. constructivism: do we need a philosophical paradigm shift? Educational Research & Development,
(3), (5-14).
Lincoln, Y.; Guba, E (1985). Naturalistic Inquiry. San Francisco, CA: SAGE.
López Benavides, D.; Álvarez Valdivia, I. (son). Promover la regulación del comportamiento en tareas de aprendizaje cooperativo en línea a través de la evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, volumen 14 (1) (161-183).
Lozano, R. A. (2010). Moderación y facilitación de espacios de colaboración virtuales: la función del profesor tutor. En: Burgos, J.; Lozano A. (coord.). Tecnología Educativa y redes de aprendizaje de colaboración: Retos y realidades de innovación en el ambiente educativo. México, D. F.: Trillas.
Lozano, R. A. (2005). Identificación de los estilos de tutoreo en cursos en línea desde una perspectiva de teoría emergente. Disertación doctoral no publicada. Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey: Monterrey, México.
Martínez Migueles, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa: Métodos hermenéuticos, métodos fenomenológicos, métodos etnográficos. México, D.F.: Trillas.
Martín Sánchez, M. A.; López Meneses, E (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado.
E-actividades y aprendizaje
colaborativo. RIED. Revista
Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (1), (15-35).
Pastore, R. (2002). "E-leaming in education: An overview". Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2002, Chesapeake, V. A., AAC, (275-276).
Pérez Serrano, G. (2004). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes L Métodos, 4ta. Edición, Madrid: Editorial La Muralla.
Prieto, M. A.; Barbarroja, E J.; Reyes, M. E.; Monserrat, S. J.; Díaz, M. D. (2006). Un nuevo modelo de aprendizaje basado en problemas, el ABP 4x4 es eficaz para desarrollar competencias profesionales valiosas en asignaturas con más de ioo alumnos. Aula Abierta, 87, (171-194). Universidad de Oviedo. [en línea] Disponible en: http: //dialnetunirioja. es/servlet/articulo?codigo=2583470 (consulta 2010, 7 de octubre).
Reigeluth, C. M. (1989). Educational technology at the crossroads: new mindsets and new directions. Educational Technology Research and Development, 37 (1), (1042-1629).
Restrepo, G. B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores, 8. (9-19) Universidad de la Sabana Facultad de Educación. [en línea] Disponible en: http: //personaybioetica. unisabana.edu.co/index.php/eye/ article/view /562/654 (consulta 2010, 20 de octubre).
Tam Constmetivism (2000). Instructional design and Technology: Implications for transforming distance learning. Education technology & society, 3 (2), (50-60).
Uden, L; Beaumont, C. (2006). Technology andProblem-BasedLearning. Hershey, London, Melbourne, Singapore: Information Since Publicliing.
Valerio Ureña, G.; Valenzuela González, J. R. (son). Competencias informáticas para el e-learning 2.0. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14 (1), (137-160).
Vernon, D. T. A.; Blake, R. L (1993). Does problem-based learning work? A meta-analysis of evaluative research. Academie Medicine, 68 (7), (550-563).
M.; Unrau, Y. A.; Grinnell, R. M. (2005). The qualitative research approach. En: Grinell, R. M.; Unrau. Y. A. (Eds.), Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches. 7ma. Edición, (75-87). Nueva York Oxford University Press.
Xin, C.; Feenberg, A. (2006). Pedagogy in cyberspace: The dynamics of online discourse. Journal of distanteducation, 21(2), (1-25).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

