Application of a learning method based on distance training problems (e-learning)

Authors

  • Moisés David Armenta Hernández Éxito Software
  • Verónica Salinas Urbina Escuela de Graduados en Educación, Tecnológico de Monterrey
  • Fernando Mortera Gutiérrez Escuela de Graduados en Educación, Tecnológico de Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2060

Keywords:

E-learning, teaching techniques corporate training problem based learning (PBL), Knowledge adquisition, educational technology

Abstract

This article deals with the training process used in a software company in the education sector. Within the context of innovation, where products are constantly being reinvented, the re-utilization of previous knowledge and deep and self-guided learning are essential. This guide is geared towards two constructivist didactic techniques, namely collaborative learning and problem based learning (PBL).This qualitative research involved the implementation of a case study that explored and analyzed what happened when we incorporated an instructional activity that is based on the PBL technique using the SesWeb educational platform via the online/distance modality. Data was collected via online observations, qualitative interviews (used as primary tools) and a questionnaire (used as an auxiliary tool). The results demonstrate that the 4x4 PBL model in the E-Learning modality: a) facilitates interactions for collaborative learning; b) promotes deep and self-guided learning; and c) that individual research guides students toward problem-solving.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anguera, M. T. (1985). Posibilidades de la metodología cualitativa venus cuantitativa. Revista investigación educativa, 3 (6), (127-144).

Barrows, H. (1996). Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview. En: Wilkerson, L.; Gijselaers, W. H. (eds.). Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice. San Francisco: Jossey¬Bass Publishers. (3-12).

Bruner, J. (1973). The Relevance of Education. New York,W.W.: Norton & Company, Inc.

Cabero, J.; Romero, T. (2007). Diseño y producción de TIC para la formación. Barcelona: Editorial UOC.

Cheaney, J.; Ingebritsen (2005). Problem¬basedlearning in anonline course: a case study.InternationalReview of Research in Open and Distance Learning, 6 (3). Iowa State University. [en línea] Disponible en: http://www.eric.ed.gov/ ERICWebPortal/contentdelivery/ servlet/ ERICServlet?accno= EJ846861 (consulta 2010, 20 de octubre).

Cruz Meléndez, A.; Alfaro Rivera, J. A.; Ramírez Montoya, M. S. (2012). Objeto de aprendizaje abierto para la formación docente orientado a desarrollar competencias de pensamiento crítico con énfasis en habilidades cognitivas. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (1), (103¬125).

Dick, W. (1991). An instructional designer's view of constructivism. Educational Technology, 5, (41-44).

Ehuletche, A. M.; De Stefano, A. (2011). Evaluación de las competencias para la formación de tutores de e-learning. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14 (75-86).

García-Famoso, M. (2005). Aprendizaje basado en problemas en "introducción a los computadores". Departamento de ingeniería informática y matemáticas. Universitet Rovira i Virgili: Tarragona. [en línea] Disponible en: http://bioinfo. uib.es/-joemiro/aenui/procJenui/ Jen2oo5/gaapre.pdf (consulta 2010, 7 de octubre).

Gunawardena, Ch.; Lowe, C.; Anderson, T. (1997). Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examing social construction of knowledge in computer conferencing. Journal of Educational and Computing Research,17 (4), (395¬429).

Hernández, S. R.; Fernández, C. C.; Baptista, L P. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta edición. México: McGraw

Hernández, S. R.; Fernández, C C.; Baptista, L P. (2006). Metodología de la investigación. [CD-ROM]. Capítulo 4: Estudios de caso. Cuarta edición. México: McGraw Hill.

Hidalgo, O. R.; Gallegos, A. P.; Sandoval, C. G.; Sempértegui, G. M. (2008). Aprendizaje basado en problemas: un salto de calidad en educación médica. Equinoccio series académicas, 5. Quito, Ecuador: Editorial EquaOffset. [en línea] Disponible en: http://www.ute. edu.ec/noticias/equinoccio/ART%20 II.pdf (consulta 2010, 5 de octubre).

Juwah, C. (2006). Interactions in online education: implications for theory & practice. New York Routledge.

Jonassen, D. H. (1991). Objetivism vs. constructivism: do we need a philosophical paradigm shift? Educational Research & Development,

(3), (5-14).

Lincoln, Y.; Guba, E (1985). Naturalistic Inquiry. San Francisco, CA: SAGE.

López Benavides, D.; Álvarez Valdivia, I. (son). Promover la regulación del comportamiento en tareas de aprendizaje cooperativo en línea a través de la evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, volumen 14 (1) (161-183).

Lozano, R. A. (2010). Moderación y facilitación de espacios de colaboración virtuales: la función del profesor tutor. En: Burgos, J.; Lozano A. (coord.). Tecnología Educativa y redes de aprendizaje de colaboración: Retos y realidades de innovación en el ambiente educativo. México, D. F.: Trillas.

Lozano, R. A. (2005). Identificación de los estilos de tutoreo en cursos en línea desde una perspectiva de teoría emergente. Disertación doctoral no publicada. Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey: Monterrey, México.

Martínez Migueles, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa: Métodos hermenéuticos, métodos fenomenológicos, métodos etnográficos. México, D.F.: Trillas.

Martín Sánchez, M. A.; López Meneses, E (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado.

E-actividades y aprendizaje

colaborativo. RIED. Revista

Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (1), (15-35).

Pastore, R. (2002). "E-leaming in education: An overview". Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2002, Chesapeake, V. A., AAC, (275-276).

Pérez Serrano, G. (2004). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes L Métodos, 4ta. Edición, Madrid: Editorial La Muralla.

Prieto, M. A.; Barbarroja, E J.; Reyes, M. E.; Monserrat, S. J.; Díaz, M. D. (2006). Un nuevo modelo de aprendizaje basado en problemas, el ABP 4x4 es eficaz para desarrollar competencias profesionales valiosas en asignaturas con más de ioo alumnos. Aula Abierta, 87, (171-194). Universidad de Oviedo. [en línea] Disponible en: http: //dialnetunirioja. es/servlet/articulo?codigo=2583470 (consulta 2010, 7 de octubre).

Reigeluth, C. M. (1989). Educational technology at the crossroads: new mindsets and new directions. Educational Technology Research and Development, 37 (1), (1042-1629).

Restrepo, G. B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores, 8. (9-19) Universidad de la Sabana Facultad de Educación. [en línea] Disponible en: http: //personaybioetica. unisabana.edu.co/index.php/eye/ article/view /562/654 (consulta 2010, 20 de octubre).

Tam Constmetivism (2000). Instructional design and Technology: Implications for transforming distance learning. Education technology & society, 3 (2), (50-60).

Uden, L; Beaumont, C. (2006). Technology andProblem-BasedLearning. Hershey, London, Melbourne, Singapore: Information Since Publicliing.

Valerio Ureña, G.; Valenzuela González, J. R. (son). Competencias informáticas para el e-learning 2.0. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14 (1), (137-160).

Vernon, D. T. A.; Blake, R. L (1993). Does problem-based learning work? A meta-analysis of evaluative research. Academie Medicine, 68 (7), (550-563).

M.; Unrau, Y. A.; Grinnell, R. M. (2005). The qualitative research approach. En: Grinell, R. M.; Unrau. Y. A. (Eds.), Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches. 7ma. Edición, (75-87). Nueva York Oxford University Press.

Xin, C.; Feenberg, A. (2006). Pedagogy in cyberspace: The dynamics of online discourse. Journal of distanteducation, 21(2), (1-25).

How to Cite

Armenta Hernández, M. D., Salinas Urbina, V., & Mortera Gutiérrez, F. (2013). Application of a learning method based on distance training problems (e-learning). RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 16(1), 57–83. https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2060

Issue

Section

Research and Case Studies