Blended learning, beyond the classroom

Authors

  • Jesús Salinas Ibáñez. Universitat de les Illes Balear
  • Bárbara de Benito Crosetti Universitat de les Illes Balears, UIB ( España)
  • Adolfina Pérez Garcies Universidad de las Islas Baleares
  • Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859

Keywords:

blended-learning, e-learning, face-to-face learning, classroom, university

Abstract

In this paper we present a thorough literature review of different analyses and meta-analyses recently made to define the concept of e-learning and its impact on university. We consider the models, tools and strategies that can be implemented in Higher Education from the perspective of teachers, students or the teaching and learning planning process, and offer recommendations oriented to pedagogical planning and the integration of different training modalities (e-learning, b-learning and face-to-face), taking into account the need to guide training processes based on flexibility and continuous change. We approach b-learning from a general perspective oriented to plan its implementation in Higher Education as a strategy of change with an organizational character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mercè Gisbert Cervera, Universitat Rovira i Virgili

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular de Didáctica y O. Escolar en la Universidad Rovira i Virgili. Investigadora principal del grupo de investigación ARGET de la URV. Coordinadora del Máster interuniversitario a distancia Tecnología Educativa: e-learning y Gestión del Conocimiento. Directora de la Revista UTE. Revista electrónica Universitas Tarraconensis. Revista de Ciencias de la Educación.

References

Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Adell, J. y Area M. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord): Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Aljibe, Málaga, pags. 391-424.

Bartolomé, A. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 23, 7-20.

Bartolomé, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en Educación Superior. RIED: Revista iberoamericana de educación a distancia, 11, 15- 51.

Cela, J., Esteve, V., Esteve, F., y Gisbert, M. (2014) 3D simulation as a learning environment for acquiring the skill of self-management. An experience with Spanish university students of Education. Journal of

Educational Computing Research, 51(3), 295-309.

de Benito, B. y Salinas J. (2008). Los entornos tecnológicos en la universidad. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 32, 83-100.

ELd (2012). e-Learning docs ~ Recursos para formación a través de TIC https://elearningdocs.wordpress.com/2012/07/22/blended-learning/

Esteve, F., Duch, J., y Gisbert, M. (2014). Los aprendices digitales en la literatura científica: Diseño y aplicación de una revisión sistemática entre 2001 y 2010. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 45, 9-21.

Horn, M. y Staker H (2011). The Rise of K-12 Blended Learning. Innosight Institute.

Gallardo-Echenique, Bullen, Marqués-Molías (2016). Student Communication and Study Habits of First-year University Students in the Digital Era. Canadian Journal of Learning & Technology, 42(1).

Gisbert, M., y Lázaro, J.L. (2015). Professional development in teacher digital competence and improving school quality from the teachers’ perspective: a case study. Journal Of New Approaches In Educational Research, 4(2), 115-122.

Graham, C.R. (2006). Blended Learning Systems. Definition, current trends and Future Directions. en Curtis J. Bonk, Charles R. Graham (Ed.) The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. John Wiley & Sons.

Graham, C. R. (2013). Emerging practice and research in blended learning. In M. G. Moore (Ed.), Handbook of distance education (3rd ed., 333– 350). New York, NY: Routledge.

Graham, C.; Henrie, C. y Gibbons, A. (2014): Developing models and Theory for Blended Learning Research. En Picciano, A.; Dziuban, C. & Graham. C. (Eds.): Research Perspectives in Blended Learning: Research Perspectives, Volumen 2. (13-33). Routledge, NY. P.

Güzer, B., y Caner, H. (2014). The Past, Present and Future of Blended Learning: An in Depth Analysis of Literature. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4596–4603. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.992

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., y Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Llorente, M.C. (2009). Formación semipresencial apoyada en Red (Blended Learning). Diseño de acciones para el aprendizaje. Eduforma, Alcalá de Guadaira.

Marín, V., Salinas, J. y de Benito, B. (2014). Research results of two Personal Learning Environments experiments in a higher education institution. Interactive Learning Environments Volume 22(2) (205-220) DOI:10.1080/10494820.2013.788031.

Marqués, L., Espuny, C., González, J. y Gisbert, M. (2011). La creación de una comunidad aprendizaje en una experiencia de blended learning. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 55-68.

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., y Jones, K. (2009). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning. Structure, 66. http://doi.org/10.1016/j.chb.2005.10.002

Moran, L. (2012). Blended-learning. Desafío y oportunidad para la educación actual. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2012.39.371

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2005). The definition and selection of key competencies (DeSeCo). Executive summary. OECD.

Palau, R., Gopal, J., Suñé, X. y Seritjol, F. (2015). Ventajas y desventajas de la aplicación del flipped classroom. Comunicación y Pedagogía, 285-286.

Picciano, A. (2014). Introduction to Blended learning: research perspectives. En Picciano, A.; Dziuban, CR. & Graham C.R (ed). Blended learning: research perspectives. Routledge. New York and London.

Salinas, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. En Salinas, J. (Coord). Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. 15-30.

Salinas, J. (2012). La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. RED. Revista de Educación a Distancia, 32.

Salinas, J., Pérez, A. y de Benito, B. (2008): Metodologías centradas en el alumno para el aprendizaje en red. Síntesis, Madrid.

Salinas, J., Pérez, A., Darder, A., Orell, J. y Negre, F. (2008): Perfiles metodológicos de los profesores en procesos de enseñanza-aprendizaje en entornos virtuales. EDUTEC 2008. Las TIC, puente entre culturas: Iberoamérica y Europa. Santiago de Compostela.

Salinas, J., Darder, A. y de Benito, B. (2015). Las TIC en la enseñanza superior: e-learning, b-learning y m-learning. En Cabero, J. y Barroso, J, (Coord.): Nuevos retos en tecnología educativa. Ed. Síntesis, Madrid. P. 153-174

Sharif, A. y Gisbert, M. (2015). The impact of culture on instructional design and quality. International Journal of Instruction, 8 (1),143 - 156. (Turquia): 2015. ISSN 1694-609X

Siemens, G., Gašević, D., y Dawson, S. (2015). Preparing for the digital university: a review of the history and current state of distance, blended, and online learning. Retrieved from http://linkresearchlab.org/PreparingDigitalUniversity.pdf

Staker, H., y Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute, (May), 22. http://doi.org/10.1007/s10639-007-9037-5

Tayebinik, M., & Puteh, M. (2012). Blended Learning or E-learning? International Magazine on Advances in Computer Science and Telecommunications, 3(1), 103–110. http://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.12.001

Wilson, S.; Liber, O.; Johnson, M.; Beauvoir, P.; Sharples, P.; Milligan, C. (2007): Personal Learning Environments: Challenging the dominant design of educational systems. Je-LKS: Journal of E-Learning and Knowledge Society, Vol.3 (2).

Published

2018-01-02

How to Cite

Salinas Ibáñez., J., de Benito Crosetti, B., Pérez Garcies, A., & Gisbert Cervera, M. (2018). Blended learning, beyond the classroom. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(1), 195–213. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859