Blended learning and augmented reality: experiences of educational design

Authors

  • Julio Cabero-Alemanra Universidad de Sevila
  • Verónica Marín Díaz

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18719

Keywords:

distance study, blended learning, learning styles, augmented reality, material design.

Abstract

Nowadays, Distance learning goes through the redefinition of concepts, among other reasons by the rise that the so-called emerging technologies are acquiring, thus expanding the technologies with which the students can interact and the experiences that can be provided. The traditional and current format blended learning which dominates the university education generally formed by a combination of non-presence, flexibility and easy access, is demanding a new view and form of usage. Together with it, the Augmented Reality, catalogued by the Horizon Report as a technology which must be present in the educational system about the year 2020, is presented as a resource which can improve the previous one, given the closeness between the content and the context reality presented, thanks to its possibility of being used at a distance. In this article an analysis of both concepts is carried out, as well as the possibility of overlapping the second within the first one is presented. In order to verify an example of the combination of both, we present the work carried out from the RAFODIUM project, in the Pedagogy and Medical Degrees at the University of Seville, by means of the description of objects created by Augmented Reality and of the enriched notes which can be consulted through the learning management platform that the mentioned university uses. The article is concluded by highlighting that the on-line training demands attractive and motivating formative actions connected with the reality, an aspect that the Augmented Reality offers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., & Kinshuk, G. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology y Society, 17(4), 133–149.

Baldiris, S., Duque, N., Salas, D., Bernal, J., Fabregat, R., Mendoza, R., Puerta, Y., Puello, J., Solano, I., & Martínez, L. (2016). Recursos Educativos Aumentados. Una oportunidad para la inclusión. Colombia: Sello Editorial Tecnolkógico Comfenalco.

Barba, R., Yasaca, S., & Manosalvas, C. (2015). Impacto de la realidad aumentada móvil en el proceso enseñanza-aprendizaje de estudiantes universitarios del área de medicina. AIDIPE, Investigar con y para la Sociedad, 3 (pp. 1421-1429). Cádiz: Bubok Publishing S.L.

Barroso, J., & Cabero, J. (2016). Evaluación de objetos de aprendizaje en realidad aumentada: estudio piloto en el grado de medicina. Enseñanza & Teaching, 34, 149-167. doi: https://doi.org/10.14201/et2016342149167.

Barroso, J., & Gallego, O. (2017a). La realidad aumentada y su aplicación en la educación superior. Revista del Salomé, 1(29), 111-124.

Barroso, J., & Gallego, O. (2017b). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en Realidad Aumentada por parte de los estudiantes de magisterio. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC., 6(1), 23-38.

Barroso, J., Cabero, J., & Moreno, A. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77-83, doi: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1955

Beetham, H., & Sharpe, R. (Eds.) (2013). Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing for 21st Century Learning. New York: Routleedge.

Cabero, J., & Barroso, J. (2016a). The educational possibilities of Augmented Reality. NAER. New Approaches in Educational Research, 5(1), 44-50. doi: 10.7821/naer.2016.1.140.

Cabero, J., & Barroso, J. (2016b). Ecosistema de aprendizaje de “realidad aumentada”: posibilidades educativas. Tecnología, Ciencia y Educación, 5, 141-154.

Cabero, J., & García, F (codos.) (2016). Realidad Aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.

Cabero, J., García, F., & Arroyo, C. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en realidad aumentada para la formación universitaria en le SAV de la Universidad de Sevilla. En L. Villalustre y M.E. Del Moral (coords.), Experiencias interactivas con realidad aumentada en las aulas (pp9-30). Barcelona: Octaedro.

Cabero, J., Leiva, J., Moreno, N., Barroso, J. & López, E. (2016). Realidad Aumentada y educación. Barcelona: Octaedro.

Carbonnel, C., & Bermejo, L. (2017). Landscape interpretation with augmented reality and maps to improve spatial orientation skill. Journal of Geography in Higher Education, 41, 119-133. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03098265.2016.1260530

Carozza, L., Tingdahi, D., Bosché, F., & Gool, L. (2014). Markerless Vision-Based Augmented Reality for Urban Planning. Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 00, 1-16.

Chang, H., Wu, K., & Hsu, Y. (2013). Integrating a mobile augmented reality activity to contextualize student learning of a socioscientific issue. British Journal of Educational Technology, 44(3), E95-E99. doi: 10.1111/j.1467-8535.2012.01379.x.

Coimbra, M., Cardoso, T., & Mateus, A. (2015). Augmented Reality: an Enhancer for Higher Education Students in Math’s learning? Procedia Computer Science, 67, 332-339. doi:10.1016/j.procs.2015.09.277.

Cozar-Gutiérrez, R., & Sáez-López, J.M. (2017). Realidad aumentada, proyectos en el aula de primaria: experiencias y casos en Ciencias Sociales. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 165-180.

Cubides, N., & Martín, A.V. (2014). Los modelos formativos combinados b-Learning: perspectivas para la enseñanza universitaria. En A.V. Martín. Blended learning en Educación Superior (pp. 75-100). Madrid: Síntesis.

Davis, F. (1989), Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology, MIS Quarterly, 13(3): 319–340, doi: 10.2307/249008.

De la Torre, J., Martin-Dorta, N., Saorín, J.L., Carbonell, C., & Contero, M. (2013). Entorno de aprendizaje ubicuo con realidad aumentada y tabletas para estimular la comprensión del espacio tridimensional. RED, Revista de Educación a Distancia, 37. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/37

De Pedro, J., & Méndez, C. L. M. (2012). Realidad Aumentada: Una Alternativa Metodológica en la Educación Primaria Nicaragüense. IEEE-RITA, 7, 102-108.

El Kabtane, H., El Adnani, M., Sadgal, M., & Mourdi, Y. (2016). An Augmented Reality Approach to Integrate Practical Activities in E-Learning Systems. International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA), 7(2), 107-117.

Fernández, B. (2017). Factores que influyen en el uso y aceptación de objetos de aprendizaje de realidad aumentada en estudios universitarios de Educación Primaria. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 200-220.

Fombona, J., & Pascual, M.A. (2017). La producción científica sobre Realidad Aumentada, un análisis de la situación educativa desde la perspectiva SCOPUS. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 39-61.

Fombona, J., Pascual, M. J., & Madeira, M. F. (2012). Realidad aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 197-210.

Fonseca, D., Redondo, E., & Valls, F. (2016): Motivación y mejora académica utilizando realidad aumentada para el estudio de modelos tridimensionales arquitectónicos. Education in the Knowledge Society, EKS, 17(1), 45-64.

Garay, U., Tejada, E., & Castaño, C. (2017). Percepciones del alumnado hacia el aprendizaje mediante objetos educativos enriquecidos con realidad aumentada. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 145-164.

Garay, U., Tejada, E., & Maiz, I. (2017). Valoración de objetos educativos enriquecidos con realidad aumentada: una experiencia con alumnado de máster universitario. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 19-31. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.01

Gómez, M. (2016). Aplicaciones educativas de la realidad aumentada en contextos no universitarios. En J. Cabero y F. García, (coords.), Realidad Aumentada. Tecnología para la formación (pp.113-125). Madrid: Síntesis.

Graham, C., Henrie, C., & Gibbons, A. (2014). Developing models and theory for blended learning research. En A. Picciano, C. Dziuban y C. Graham (eds.), Blended learning: research perspectives, 2 (pp.13-33). Nueva York: Routledge.

Han, J. Jo, M., Hyun, E., & So, H. (2015). Examining young children’s perception toward augmented reality-infused dramatic play. Education Technology Research Development, 63, 455–474.

Jamali, S., Fairuz, M. Wai, K., & Oskam, Ch. (2015): Utilising mobile-augmented reality for learning human anatomy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 659-668. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.054

Johnson, L. Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Ludgate, H. (2013). Technology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Kamarainen, A., Metcalf, Sh., Grotzer, T., Browne, A., Mazzuca, D.,

Tutwiler, M., & Dede, Ch. (2013). EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education 68, 545-556. doi: 10.1016/j.compedu.2013.02.018.

Keller, J. M. (2010). Motivational design for learning and performance. New York: Springer Science+Business.

Kim, K., Hwang, J., & Zo, H. (2016). Understanding users’ continuance intention toward smartphone augmented reality applications. Information Development, 32(2) 161–174. doi: 10.1177/0266666914535119

Ko, Ch-H., Chang, T.C, Chen, Y.-H., & Hua, L.A.(2011). The Application of Augmented Reality to Design Education, en M. Chang, Y. Hwang, M.P. Cheng & W. Muller (Eds.). Edutainment Technologies. Educational Games and VirtualReality/Augmented Reality Applications (pp. 20-24). Heidelberg Berlin: Springer.

Lin, T., Duh, H. B. L., Li, N., Wang, H. Y., & Tsai, C. C. (2013). An investigation of learners' collaborative knowledge construction performances and behavior patterns in an augmented reality simulation system. Computers & Education, 68, 314-321. doi: 10.1016/j.compedu.2013.05.011.

Lukosch, S., Billinghurst, M., Alem, L. y Kiyokawa, K. (2015). Collaboration in Augmented Reality. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 24, 515-525. DOI 10.1007/s10606-015-9239-0.

Llorente, M.C. y Cabero, J. (2009). La formación semipresencial a través de redes telemáticas (blended learning). Barcelona: Da Vinci.

Manuri, F. y Sanna, A. (2016). A Survey on Applications of Augmented Reality. ACSIJ Advances in Computer Science: an International Journal, 5(1), 19, 18-27.

Marín, V. (2016). Posibilidades de uso de la realidad aumentada en la educación inclusiva. Estudio de caso. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(2), 57-68.

Marín, V. (2017). The relationships between Augmented Reality and inclusive education in Higher Education. Bordón, 69(3). 125-142. doi:10.13042/Bordon.2017.51123.

Martín, A.V. (2014). Blended learning en Educación Superior. Madrid: Síntesis.

NMC (2017). NMC Horizon Report Preview 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Olesky, T., & Wnuk, A. (2016). Augmented places: An impact of embodied historical experience on attitudes towards places. Computers in Human Behavior, 57, 11-16. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.014

Pasaréti, O., Hajdu, H., Matuszka, J., Jambori, A., Molnar, T., &

Turcsányi-Szabó, M. (2011). Augmented Reality in education. INFODIDACT 2011 Informatika Szakmódszertani Konferencia. Recuperado de http://people.inf.elte.hu/tomintt/infodidact_2011.pdf

Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203. doi: 10.12795/pixelbit.2015.146.12.

Redondo, E., Sánchez, A., & Moya, J. (2012). La ciudad como aula digital. Enseñando urbanismo y arquitectura mediante mobile learning y la realidad aumentada. Un estudio de viabilidad y de caso. Ace: Architecture, City and Environment, 7(19). Recuperado de http://upcommons.upc.edu/revistes/handle/2099/12344

Reinoso, R. (2016). Realidad aumentada posibilidades y usos educativos, en S. Baldiris (ed.) Recursos Educativos Aumentados Una oportunidad para la inclusión (pp.8-29). Colombia: Sello Editorial Tecnolkógico Comfenalco.

Ruiz, D. (2011). La Realidad Aumentada y su dimensión en el arte: La obra aumentada. Arte y Políticas de Identidad, 5, 129-144.

Salinas, J., Darder, A., & De Benito, B. (2015). Las TIC en la enseñanza superior: e-learning, b-learning, y m-learning. En J. Cabero y J. Barroso (coords.), Nuevos retos en tecnología educativa (pp.153-173). Madrid: Síntesis.

Sánchez, J. (2017). El potencial de la realidad aumentada en la enseñanza de español como lengua extranjera. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 62-80.

Santos, M. Wolde, A., Taketomi, T., Yamamoto, G., Rodrigo, M., Sandor, Ch., & Kato, H. (2016). Augmented reality as multimedia: the case for situated vocabulary learning. Research and Practice in Techology Enhanced Learning, 11(4), 1- 23.

Schmalstieg, D., & Höllerer, T. (2016). Augmented reality: principles and practice. Boston: Addison-Wesley.

Sevillano, M.L. (2015). El contexto socioeducativo de la ubicuidad y movilidad. En E. Vázquez-Cano y M.L. Sevillano (eds.) (2015), Dispositivos digitales móviles en educación. El -aprendizaje ubicuo (pp.17-7). Madrid: Narcea.

Tecnológico de Monterrey (2015). Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2015. Monterrey: Tecnológico de Monterrey.

Turpo, O., & Hernández, M.J. (2014). La convergencia pedagógica y tecnológica de la modalidad Blended Learning, en Martín, A.V. Blended learning en Educación Superior, (pp. 101-119). Madrid: Síntesis.

Vázquez-Cano, E., & Sevillano, M.L. (eds.) (2015). Dispositivos digitales móviles en educación. El aprendizaje ubicuo. Madrid: Narcea.

Villalustre, L., & Del Moral, M.E. (coords.) (2016). Experiencias interactivas con realidad aumentada en las aulas. Barcelona: Octaedro.

Wei, X., Weng, D. Liu, Y., & Wang, Y. (2015). Teaching based on augmented reality for a technical creative design course. Computers & Education, 81, 221-234. doi:10.1016/j.compedu.2014.10.017.

Wojciechowski, R., & Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585. doi:10.1016/j.compedu.2013.02.014.

Published

2018-01-02

How to Cite

Cabero-Alemanra, J., & Marín Díaz, V. (2018). Blended learning and augmented reality: experiences of educational design. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(1), 57–74. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18719