The flipped learning approach in teaching degrees: students’ perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.20.2.17704

Keywords:

mobile learning, flipped learning, educational technology, teacher training.

Abstract

In this paper, we analyze the students' perception of a university teaching-learning strategy, with a flipped learning approach, in the development of the subject Orientación educativa y plan de acción tutorial del Grado de Educación Primaria. The 21st century skills proposed by Fullan (2013) and known as the six Cs (Character, Communication, Collaboration, Citizenship, Critical Thinking and Creativity) are used as a frame of reference. An experimental design of two groups, with a non-equivalent control group, has been used to analyze the students' perceptions of their learning in a conventional teaching environment and under a flipped environment based on m-learning. The differences found were statistically significant in all the analyzed dimensions, with favorable increases in the experimental methodology in all cases. The differences in Citizenship, Character, and Communication are of particular relevance. The analysis of the items reveals some difficulties in the functional literacy of students in the use of digital technology to improve their learning. Likewise, it is evident that the active methodologies improve, according to the perception of the students, the skills development, and learning. It is confirmed the hypothesis proposed in this study that the use of m-learning with a pedagogical approach centered on learning, with active methodologies, is a support that improves the development of the competences of the 21st century and, specifically, those described as the 6C's.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Déborah Martín R., Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Doctora en Educación. Máster en Innovación e investigación educativa.  Psicóloga Forense y criminóloga. Lda. en Ciencias de la Educación (1996) Directora de Centros SocioEducativos.

Fundadora de Pedagogía para el Éxito: Consultora de organizaciones educativas y Formación de docentes.

Coordinadora del Título Experto en Flipped Classroom. UNIR.

Profesora-tutora online de la Universidad de Valencia.

Colaboradora honorífica del deparamento MIDE de la UCM y miembro del Grupo de Investigación educativa "Pedagogía Adaptativa" de la Facultad de Educación de la UCM. 

Dirección postal: C/Miguel Fluiters 12 -2ºB

19001 Guadalajara

Teléfono: +34618363933

Javier Tourón, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Catedrático de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación

Vicerrector de innovación y desarrollo educativo

 

References

Brazuelo Grund, F.y Gallego Gil, D.J. (2011), Mobile learning: los dispositivos móviles como recurso educativo. Sevilla: MAD

Brazuelo Grund, F. y Gallego Gil, D. J. (2014) Estado del Mobile Learning en España. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4, p. 99-128. Recuperado de http://revistas.ufpr.br/educar/article/viewFile/38646/24340

Del Campo Cañizares, E. (2013). M-Learning y aprendizaje informal en la educación superior mediante dispositivos móviles. Historia y Comunicación Social Vol. 18. Nº Esp. Nov. Pp. 231-242

Eichen, J. P. (2013). BYOD: The effect that student provided devices has on student achievement. Pomona, CA: California State Polytechnic University, Pomona.

Fullan, M. (2014). The irresistible pull of technology to better educate our students. [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=GCvwtiOH0co

Fullan M. y Langworthy M. (2014). A Rich Seam How New Pedagogies Find Deep Learning. Recuperado de http://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf

Fullan, M., Langworthy, M. (2013). Towards a New End: New Pedagogies for Deep Learning. Retrieved from http://www.newpedagogies.org/

Griffin P. y Care, E. (2012) Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Universidad de Melbourne. Springer

Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. New York: Routledge

Hattie. J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.

INTEF. (2016). Resumen del Informe Horizon 2016. Educación Superior. MECD

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., and Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium

Molina A. y Chirino V. (2010). Mejores Prácticas de Aprendizaje Móvil para el desarrollo de competencias en educación superior. IEEE-RITA Vol. 5, Núm. 4, pp. 175-183.

Navaridas, Fermín; Santiago, Raúl y Tourón, Javier (2013). Valoraciones del profesorado del área de Fresno (California Central) sobre la influencia de la tecnología móvil en el aprendizaje de sus estudiantes. RELIEVE, 19 (2), art. 4.

OCDE. (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. Instituto de Tecnologías Educativas. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf

Ozdamli, F. y Cavus, N. (2011). Basic elements and characteristics of mobile learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, pp. 937–942

Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.

Ramos A.I., Herrera J.A. y Ramírez M.S. (2013) Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Comunicar, nº 34, v. XVII pp.201-209.

Rivera P., Sánchez P., Romo E., Jaramillo A y Valencia A. (2013). Percepciones de los estudiantes universitarios frente al aprendizaje por medio de dispositivos móviles. Revista de Educación y Desarrollo Social. Vol. 7 No. 2, pp. 152-165

Santiago, R., Trabaldo, S., Kamijo, M., y Fernández, Á. (2015). Mobile Learning: Nuevas realidades en el aula. Editorial Oceano.

Shank R. (2011). Teaching Minds: How Cognitive Science Can Save Our Schools. Nueva York: Teachers College Press

Sui L. y Wu Y. (2016). Global Smartphone Sales Forecast for 88 Countries: 2007 to 2022. Strategy Analytics [blog] https://www.strategyanalytics.com/access-services/devices/mobile-phones/smartphone/smartphones/reports/report-detail/global-smartphone-sales-forecast-for-88-countries-2007-to-2022-UPDATED-DEC?slid=81810&spg=2#.WEmuH_nhDIU

UNESCO. (2012). Directrices para las políticas de aprendizaje móvil. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf

UNESCO. (2014). Aprendizaje móvil [web] http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/m4ed/

Valero, C. C., Redondo, M. R. y Palacín, A. S. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación Digital Magazine, 147, pp. 1-21.

Winkler, D.R. y Yeo B. (2007). Identifying the Impact of Education Decentralization on the Quality of Education. Documento de trabajo de la Agencia de Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (USAID). Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/COPs/Pages_documents/Resource_Packs/TTCD/sitemap/resources/4_1_4_P_SPA.pdf

Published

2017-07-01

How to Cite

Martín R., D., & Tourón, J. (2017). The flipped learning approach in teaching degrees: students’ perceptions. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 20(2), 187–211. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.17704