The development and current situation of e-learning in Spanish Vocational Training

Authors

  • Cristian Jorge Garcia Marcos
  • Julio Cabero Almenara

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.19.2.15800

Keywords:

education, electronic learning, vocational education.

Abstract

This paper is based on a study aimed to analyze organizational models at institutional level, technological tools and educational resources that distinguish online vocational studies throughout the Spanish territory. Quantitative and qualitative techniques were used for data collection. The most relevant results of the study were: there is an increase in the number of students enrolled in vocational training distance learning studies, materials specifically created and distributed in an open format for distance learning are used in some regions, absolute hegemony of Moodle as a virtual learning environment with its synchronous and asynchronous communication tools, existence of a gap between regions regarding the ratio of students per module and the hours devoted to tutorials, distance learning national implementation for the most vocational training studies, and creation of an interactive map specifically in order to show information collected in the study. Considering this situation, there are certain aspects which differ significantly among regions and which could be improved in two ways: firstly, throughout better communication and coordination, and secondly, by means of exchanging experiences between regions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, J.I., y Cabero, J. (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza.

Area, M., y Adell, J. (2009). E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (coord.), La formación del profesorado en la era de internet (p. 391-424). Málaga: Aljibe.

Bardín, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid: Akal.

Barroso, J., y Cabero, J. (2010). La investigación educativa en TIC. Visiones prácticas. Madrid: Síntesis.

Bartolomé, A. (2004). Blended learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 0(23), 7-20. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n23/PIXEL_BIT_23.pdf

Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. RUSC. Universities and knowledge society journal, 3(1). doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v3i1.265

Cabero, J. (2015). La educación a distancia como estrategia de inclusión social y educativa. Revista Mexicana de Educación a Distancia, 15. Recuperado de http://bdistancia.ecoesad.org.mx/?articulo=la-educacion-a-distancia-como-estrategia-de-inclusion-social-y-educativa

Cabero, J., y Gisbert, M. (2005). La formación en Internet. Guía para el diseño de materiales didácticos. Sevilla: Eduforma.

Díaz, M.D., Álvarez, E., y Rodríguez, A. (2013). Ecosistemas de formación autónomos en el desarrollo profesional del pedagogo. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 43, 99-112. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.05

Duart, J. M., y Lupiáñez, F. (2005). La perspectiva organizativa del e-learning. RUSC. Universities and knowledge society journal, 2(1). doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v2i1.242

Fundación Apel. (2013). El impacto de e-learning en el sistema de la Formación Profesional para el Empleo. Málaga: Vértice.

Dukes, L., Waring, S., y Koorland, M. (2006). The blended course delivery method. Journal of computing in teacher education 22(4), 153-158. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10402454.2006.10784551

García Aretio, L. (2014). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Madrid: Síntesis.

Gómez Rey, I., Hernández García, E., y Rico García, M. (2009). Moodle en la enseñanza presencial y mixta del inglés en contextos universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12(1), 169-193. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.1.12.926

Khan, B. H. (2001). A framework for web-based learning. En B.H. Khan (ed.), Web-based training (p. 75-92). New Jersey: Englewood Cliffs.

Khan, B. H. (2015). Introduction to e-learning. En B.H. Khan y M. Ally (eds.), International handbook of e-learning (p. 1-40). London: Routledge.

Marín, V., Ramírez, A., y Sampedro, B. (2011). Moodle y estudiantes universitarios. Dos nuevas realidades del EEES. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado. 15(1). Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev151ART7.pdf

Martín, B., y Rodríguez, D. (2012). La evaluación de la formación universitaria semipresencial y en línea en el contexto del EEES mediante el uso de los informes de actividad de la plataforma Moodle. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(1), 159-178. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.15.1

Marsh, G. E., McFadden, A. C., y Price, B. J. (2003). Blended instruction: adapting conventional instruction for large classes. Online journal of distance learning administration 4(4). Recuperado de http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh64.htm

Mirabal, A., Gómez, M., y González, L. (2015). El uso de la plataforma Moodle como apoyo a la docencia presencial universitaria. EDMETC. Revista de Educación Mediática y TIC, 4(1), 133-155. Recuperado de http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/download/2903/2831

Núñez, T. (2011). Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA): formación profesional. Edutec-e, revista electrónica de tecnología educativa, 0(37). Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/389

Sáez, J. (2010). Informe sobre la Formación Profesional a distancia en España. Organización, oferta, metodología y herramientas sw utilizadas. Parte 1a. Introducción y ámbito autonómico. Revista de Educación a Distancia, 0(25). Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/125291

Salinas, J. (2004). Cambios metodológicos con las TIC: estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Recuperado de http://www.researchgate.net/profile/Jesus_Salinas/publication/39214325_Cambios_metodolgicos_con_las_TIC__estrategias_didcticas_y_entornos_virtuales_de_enseanza-aprendizaje/links/0912f509c0a81c366d000000.pdf

Salinas, J. (2005). La gestión de los entornos virtuales de formación. Recuperado de http://gte.uib.es/pape/gte/sites/gte.uib.es.pape.gte/files/gestioEVEA_0.pdf

Sangrà, A. (2008). La integració de les TIC a la universitat: models, problemes i reptes (Tesis doctoral no publicada). Recuperado de http://tdx.cbuc.es/handle/10803/8947

Vega, N. (2013). Asesorías innovadoras en recursos humanos para las PYMES mediante el uso de la red de internet. Revista Nacional de Administración, 4(1), 85-100. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/rna/article/view/535

Published

2016-07-01

How to Cite

Garcia Marcos, C. J., & Cabero Almenara, J. (2016). The development and current situation of e-learning in Spanish Vocational Training. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 19(2), 167–191. https://doi.org/10.5944/ried.19.2.15800