The educational philosophy of the MOOC and university education

Authors

  • Esteban Vázquez-Cano UNED
  • Eloy López Meneses Universidad Pablo de Olavide

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.18.2.14261

Keywords:

MOOC, University, controversies, challenges, drop-outs rates

Abstract

Introduction to the special issue by the Coordinators: The educational philosophy of the MOOC and university education

In the 21st century, education is moving towards new models of open and free mass education. These interactive, collaborative and online models enable and increase universal access to Higher Education. The MOOC (Massive Open Online Course) movement is questioning traditional and ‘old smart’ ideas of education such as ‘packaged’ knowledge, limited access, imposed authority and a scientific rationalist paradigm, which are being upturned by a dynamic knowledge ecology. For teachers and students, new doors are unlocking onto knowledge. However, "all that glitters is not gold", and the movement needs to overcome some controversies and challenges, such as the issues of authentication, accreditation and high drop-out rates. This new type of learning poses a challenge to universities and teachers as they need to redefine the current methodological paradigm and venture into designing new interactive, collaborative and ubiquitous educational materials, as well as new modes of dynamic self-assessments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Christensen, G., Steinmetz, A., Alcorn, B., Bennett A., Woods, D. y Emanuel, E. J. (2013). The MOOC phenomenon: Who takes massive open online courses and why? Working Paper. University of Pennsylvania. Recuperado de http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2350964.

Daniel J. (2012). Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility. Journal of Interactive Media in Education, 3. Recuperado de http://jime.open.ac.uk/2012/18.

Daniel, J., Vázquez-Cano, E., y Gisbert, M. (2015). El futuro de los MOOC: ¿aprendizaje adaptativo o modelo de negocio? RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 64-74. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2475.

Fundación Telefónica (2015). Los MOOC en la educación del futuro: la digitalización de la formación. Barcelona: Ariel.

García Aretio, L. (2015). MOOC: ¿tsunami, revolución o moda pasajera? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(1), 9-21. Recuperado de http://ried.utpl.edu.ec/sites/default/files/files/pdf/v%2018-1/editorial.pdf.

Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., y Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2015-higher-education-edition/.

López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., y Román, P. (2015). Análisis e implicaciones del impacto del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y Scopus (2010-13). Comunicar, 44, 73-80. doi: 10.3916/C44-2015-08.

Marauri, P. M. (2014). La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1), 35-67.

Martínez, F., Rodríguez, M. J., y García, F. J. (2014). Evaluación del impacto del término “MOOC” vs “E-Learning” en la literatura científica y de divulgación. Revista Profesorado. Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 185-201. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev181ART11.pdf.

Mohamed, A., Amine, M., Schroeder, U., Wosnitza, M. y Jakobs, H. (2014). MOOCs. A Review of the State-of-the-Art. CSEDU 2014 - 6th International Conference on Computer Supported Education. Barcelona, España.

Open Education Europa (Comisión Europea). (2015). The infographic of the European MOOCs Scoreboard. Recuperado de http://www.openeducationeuropa.eu/en/open_education_scoreboard.

Radford, A. W., Robles, J., Cataylo, S., Horn, L., Thornton, J., y Whitfield, K. (2014). The employer potential of MOOCs: a survey of human resource professionals' thinking on MOOCs. RTI International. Recuperado de http://www.rti.org/pubs/duke_handbook-final-03252014.pdf.

UNESCO (2002). UNESCO Promotes New Initiative for Free Educational Resources on the Internet. Recuperado de http://www.unesco.org/education/news_en/080702_free _edu_ress.shtml.

UNESCO (2012). 2012 Paris OER Declaration. World OER Congress, Paris, June 2012. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Paris%20OER %20Declaration_01.pdf.

UNESCO (2013). Policy guidelines for mobile learning. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Valverde, J. (2014). MOOCs: Una visión crítica desde las Ciencias de la Educación. Revista Profesorado. Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 93-111. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev181ART6.pdf.

Vázquez-Cano, E. (2013). El videoartículo: nuevo formato de divulgación en revistas científicas y su integración en Moocs. Comunicar, 41, 83-91. doi: 10.3916/C41-2013-08.

Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., y Sarasola, J. L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Barcelona: Editorial Octaedro.

Vázquez-Cano, E. y López-Meneses, E. (2014). Los MOOC y la educación superior: la expansión del conocimiento. Revista Profesorado. Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 3-12. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev181ed.pdf.

Vázquez-Cano, E., Sirignano, F., López-Meneses, E., y Román, P. (2014). La globalización del conocimiento: Los MOOC y sus recursos. Ponencia presentada en el II Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Sevilla, 26-28 de marzo.

Published

2015-07-02

How to Cite

Vázquez-Cano, E., & López Meneses, E. (2015). The educational philosophy of the MOOC and university education. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 18(2), 25.37. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.14261