MOOC: Digital ecosystems for the construction of PLE in higher education

Authors

  • Mª Esther Del Moral Perez Universidad de Oviedo
  • Lourdes Villalustre Martínez Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13353

Keywords:

Information technology and communication, indicator, teaching quality, adaptation, learning environment, cognitive style.

Abstract

MOOCs allow students to access information and knowledge in a personalized way, using unique learning experiences to build and manage their own Personal Learning Environments (PLEs), promoting the use of resources and their cognitive style adaptable tools. In this sense, the article proposes a series of indicators to determine the quality and adaptability of MOOC ecosystems to offer various possibilities for learning and communication. To this end, an instrument was developed and used to identify the conditions and characteristics that contribute to making a MOOC for building PLE spaces, composed of 30 items grouped around 5 dimensions of analysis: 1) access and content organization, 2) mechanisms to promote learning, 3) social and educational communication, 4) creating and publishing personal elaborations, and 5) collaborative tasks of collective production. The validation of the instrument was performed using the Delphi method, collecting in a database expert opinions from a sample of teachers with experience in design and development of MOOCs, allowing the shaping and reshaping of the 30 items that made up the instrument, from the expert reviews and comments. All of them were grouped and integrated into the instrument to give its final version and the development of quality indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mª Esther Del Moral Perez, Universidad de Oviedo

Profesora de Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas a la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo

Lourdes Villalustre Martínez, Universidad de Oviedo

Profesora de Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas a la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo

References

Albano, G., Gaeta, M. y Salerno, S. (2006). E-learning: a model and process proposal. International Journal of Knowledge and Learning, 2 (1-2), 73-88.

Bartolomé, A. (2014). MOOC: 4+2 años de expectativas y resultados. III Workshop Internacional sobre creación de MOOC con anotaciones multimedia. Universidad de Málaga 5-7 marzo 2014. Recuperado de http://gtea.uma.es/congresos/wp-content/uploads/2013/12/Antoniotexto.pdf

Blasco, J.E., López, A. y Mengual, S. (2010). Validación mediante el método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al Winsurf. Agora para la educación física y el deporte, 12, 75-94.

Cabero, J. E Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación, en comunicación y educación. Revista Edutec, 48, 1-16

Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.

Clayton, M.J. (1997). Delphi: A techique to armes expert opinión for criticas decisión-marking tasks in education. Education Psycology, 17(4), 373-386

Dabbagh, N. y Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: a natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8.

Del Moral, M.E., y Villalustre, L. (2011). Good Teaching Practice & Quality Indicators for Virtual and Blending Learning: Projet MATRIX. Internacional Journal of Digital Literacy & Digital Competence, January-March 2011, 2(2), 37-52.

Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2012). Didáctica universitaria en la era 2.0: competencias docentes en campus virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9(1), 36-50.

Hung H-L.; Altschuld, J.W. y Lee, Y. (2008). Methodological and conceptual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation. Evaluation and Program Plannin, 31, 191–198

Johnson, M. y Liber, O. (2008). The Personal Learning Environment and the human condition: from theory to teaching practice. Interactive Learning Environments, 16(1), 3-15.

Linstone, H.A. y Turoff, M. (1975). The Delphi method: Techniques and applications. Reading, MA: Addison WEsley Publishing

Luna, P., Infante, A. y Martínez, F. J. (2005). Los Delphi como fundamento metodológico predictivo para la investigación en Sistemas de Información y Tecnologías de la Información (IS/IT). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 26, 89-112.

Lugton, M. (2012). What is a MOOC? What are the different types of MOOC? xMOOCs and cMOOCs. Recuperado de http://reflectionsandcontemplations.wordpress.com/2012/08/23/what-is-a-mooc-what-are-the-different-types-of-mooc-xmoocs-and-cmoocs/

Manochehr, N. (2006). The Influence of Learning Styles on Learners in E-Learning Environments: An Empirical Study. Computers in Higher Education Economics Review, 18, 10-14.

Mcauley, A.; Stewart, B.; Siemens, G. y Cormier; D. (2010). The MOOC model for digital practice. Recuperado de

https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/MOOC_Final_0.pdf

Miller, T. (2012). MOOCs break down barriers to knowledge, higher education. Recuperado de http://www.theaustralian.com.au/higher-education/opinion/moocs-break-down-barriers-to-knowledge/story-e6frgcko-1226534770043

Paechter, M.; Maier, B. y Macher, D. (2010). Student’s expectations of, and experiences in e-learning: Their relation to learning achievements and course satisfaction. Computer & Education, 54 (1), 222-229.

Roig, R.; Mengual, A. y Suárez, C. (2014). Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC. Revista Profesorado, 18(1), 27-41.

Román, P. y Méndez, J.M. (2014). Experiencia de innovación educativa con cursos MOOC: Los códigos QR aplicados a la enseñanza. Revista Profesorado, 18(1), 113-136.

Schell, G. (2001). Student perceptions of web-based course quality and benefit. Education and Information Technologies, 6 (2), 95-104.

Scopeo (2013). Scopeo informe nª 2: MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro. Junio 2013. Scopeo Informe Nº 2. Recuperado de http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf

Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 2(1). Recuperado de http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm

Vázquez, E.; López-Meneses, E. y Sarasola, J.L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Barcelona: Octaedro-ICE-UB.

Vázquez, E.; Méndez, J.M; Román, P. y López-Meneses, E. (2013). Diseño y desarrollo del modelo pedagógico de la plataforma educativa Quantum. Revista Campus Virtuales, 1(2), 54.63.

Villalustre, L. y Del Moral, M. E. (2011). E-actividades en el contexto virtual de Ruralnet: satisfacción de los estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje. Revista Educación XX1, 14(1), 223-243.

Published

2015-07-02

How to Cite

Del Moral Perez, M. E., & Villalustre Martínez, L. (2015). MOOC: Digital ecosystems for the construction of PLE in higher education. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 18(2), 87–117. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13353