Feedback on online education: a strategy for knowledge building

Authors

  • Marta Araceli Alvarado García Universidad TecVirtual del Sistema Tecnológico de Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12678

Keywords:

knowledge creation, feedback, online education

Abstract

Within the field of education, there have been a number of different stages in its evolution over time. For each of these stages, it has been necessary to implement different strategies, models, and methodologies. These have helped to meet the needs of specific requirements within various educational contexts that occur today. Over the last few years, however, it has been possible to integrate the online modality within the changing landscape of traditional education. This online system is generally supported by new technologies and is basically characterized by breaking time and space barriers during academic training processes. This innovative way of teaching and learning leads to a deeper reflection on the evaluation process. We are faced with questions like: Is a new form of evaluation required? Is feedback important in the evaluation process? How should the concept of "feedback" be defined? Would effective, efficient, adequate, and systematic feedback generate knowledge online? In this article, we examine the process of feedback as a catalyst for the creation of knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo Hernández, L. M. (2009). Proyecto: educación en línea. Revista Electrónica Educare, VIII (1). (123-133). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=194114416009 (consulta 2013, 6 de junio).

Bañuelos Márquez, A. M.; Barrón Soto, H. (2005). Modelos para la gestión del conocimiento para la educación en línea. Universidad de Guadalajara, 5 (1), (44-53). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=68850105 (consulta 2013, 6 de junio).

Barberá, E. (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Revista de Educación a Distancia, V (VI), (1-13). [en línea] Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=54709901 (consulta 2013, 28 de junio).

Campos Céspedes, J.; Brenes Matarrita, O. L.; Solano Castro, A. (2010). Competencias del docente de educación superior en línea. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10 (3), (1-19). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=44717980010 (consulta 2013, 6 de junio).

CIMED (2005). El poder transformador de la educación. Innovación Educativa, 5 (27), (55-58). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=179421423006 (consulta 2013, 6 de junio).

Chan Núñez, M. E. (2005). Competencias mediacionales para la educación en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2), (1-21). [en línea] Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=15507209 (consulta 2013, 6 de junio).

Hattie J.; Timperley H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), (81-112). [en línea] Disponible en: http://rer.sagepub.com/ content/77/1/81.abstract (consulta 2013, 1 de julio).

Hernández Gallardo, S. C. (2007). El constructivismo social como apoyo en el aprendizaje en línea. Universidad de Guadalajara, 7 (7), (46-62). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=68800705 (consulta 2013, 6 de junio).

Iglesias Rodríguez, A. (2012). Feedback y feed forward a través de los foros. Experiencia en un curso online de la Universidad de Salamanca. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13 (1), (459-477). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=201024387016 (consulta 2013, 28 de junio).

Jackson, G.; Graesser, A. (2006). Aplicaciones del diálogo humano de tutoría al Auto Tutor: un sistema inteligente de tutoría. Revista Signos, 39 (60), (31-48). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=157013768002 (consulta 2013, 28 de junio).

McAnally Salas, L.; Organista Sandoval, J. (2007). La educación en línea y la capacidad de innovación y cambio de las instituciones de educación. Universidad de Guadalajara, 7 (7), (82-94). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=68800707 (consulta 2013, 28 de junio).

Mogollón, I. (2004). El chat y otros procedimientos de evaluación a distancia aplicables en sistemas mixtos. Revista de Medios y Educación, 23, (43-54). [en línea] Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=36802304 (consulta 2013, 28 de junio).

Quesada Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea“. Revista de Educación a Distancia, V (VI) (1-15). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=54709902 (consulta 2013, 6 de junio).

Román Maldonado, C. E. (2009). Sobre la retroalimentación o el feedback en la educación superior on line. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 26, (1-18). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=194215516009 (consulta 2013, 6 de junio).

Published

2014-06-27

How to Cite

Alvarado García, M. A. (2014). Feedback on online education: a strategy for knowledge building. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 17(2), 59–73. https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12678

Issue

Section

Research and Case Studies