Feedback on online education: a strategy for knowledge building
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12678Keywords:
knowledge creation, feedback, online educationAbstract
Within the field of education, there have been a number of different stages in its evolution over time. For each of these stages, it has been necessary to implement different strategies, models, and methodologies. These have helped to meet the needs of specific requirements within various educational contexts that occur today. Over the last few years, however, it has been possible to integrate the online modality within the changing landscape of traditional education. This online system is generally supported by new technologies and is basically characterized by breaking time and space barriers during academic training processes. This innovative way of teaching and learning leads to a deeper reflection on the evaluation process. We are faced with questions like: Is a new form of evaluation required? Is feedback important in the evaluation process? How should the concept of "feedback" be defined? Would effective, efficient, adequate, and systematic feedback generate knowledge online? In this article, we examine the process of feedback as a catalyst for the creation of knowledge.
Downloads
References
Angulo Hernández, L. M. (2009). Proyecto: educación en línea. Revista Electrónica Educare, VIII (1). (123-133). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=194114416009 (consulta 2013, 6 de junio).
Bañuelos Márquez, A. M.; Barrón Soto, H. (2005). Modelos para la gestión del conocimiento para la educación en línea. Universidad de Guadalajara, 5 (1), (44-53). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=68850105 (consulta 2013, 6 de junio).
Barberá, E. (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Revista de Educación a Distancia, V (VI), (1-13). [en línea] Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=54709901 (consulta 2013, 28 de junio).
Campos Céspedes, J.; Brenes Matarrita, O. L.; Solano Castro, A. (2010). Competencias del docente de educación superior en línea. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10 (3), (1-19). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=44717980010 (consulta 2013, 6 de junio).
CIMED (2005). El poder transformador de la educación. Innovación Educativa, 5 (27), (55-58). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=179421423006 (consulta 2013, 6 de junio).
Chan Núñez, M. E. (2005). Competencias mediacionales para la educación en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2), (1-21). [en línea] Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=15507209 (consulta 2013, 6 de junio).
Hattie J.; Timperley H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), (81-112). [en línea] Disponible en: http://rer.sagepub.com/ content/77/1/81.abstract (consulta 2013, 1 de julio).
Hernández Gallardo, S. C. (2007). El constructivismo social como apoyo en el aprendizaje en línea. Universidad de Guadalajara, 7 (7), (46-62). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=68800705 (consulta 2013, 6 de junio).
Iglesias Rodríguez, A. (2012). Feedback y feed forward a través de los foros. Experiencia en un curso online de la Universidad de Salamanca. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13 (1), (459-477). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=201024387016 (consulta 2013, 28 de junio).
Jackson, G.; Graesser, A. (2006). Aplicaciones del diálogo humano de tutoría al Auto Tutor: un sistema inteligente de tutoría. Revista Signos, 39 (60), (31-48). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=157013768002 (consulta 2013, 28 de junio).
McAnally Salas, L.; Organista Sandoval, J. (2007). La educación en línea y la capacidad de innovación y cambio de las instituciones de educación. Universidad de Guadalajara, 7 (7), (82-94). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=68800707 (consulta 2013, 28 de junio).
Mogollón, I. (2004). El chat y otros procedimientos de evaluación a distancia aplicables en sistemas mixtos. Revista de Medios y Educación, 23, (43-54). [en línea] Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=36802304 (consulta 2013, 28 de junio).
Quesada Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea“. Revista de Educación a Distancia, V (VI) (1-15). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=54709902 (consulta 2013, 6 de junio).
Román Maldonado, C. E. (2009). Sobre la retroalimentación o el feedback en la educación superior on line. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 26, (1-18). [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=194215516009 (consulta 2013, 6 de junio).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.

